FORUM SMKA PAHANG

Forum ini bertujuan memupuk interaksi berfaedah sesama warga pelajar dan juga para guru. Berbicaralah dan berbincang dengan tenang serta bahasa yang budiman.

Forum: FORUM SMKA PAHANG
Start a New Topic 
   Board|Threaded
Author
Comment
ISU MISAI DAN JANGGUT

Assalamualaikum...........


baru -baru ini pemeriksaan miasai dan janggut telah diadakan...


oleh yang demikian saya sebagai wakil pelajar smkap ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati kami mengenai hal tersebut....


Menyimpan janggut dan misai adalah SUNNAH RASULLULLAH S.A.W....


oleh itu apakah salahnya kami menyimpan janggut ataupun masai...


lagipun smkap adalah sebuah sekolah agama......


jika dilihat sekolah-sekolah di negara-negara arab , masalah janggut ataupun misai ini tidak pula ditimbulkan.......


Oleh yang demikian , saya berharap agar hal ini dapat dikaji semula.......


Saya juga berharap agar setiap pembaca dapat memberi pendapat masing-masing mengenai isu yang saya utarakan ini.....


sekian terima kasih....




yang benar,


hafiz halim(ketupat85/ilham)


4 at-tusi(2001)

Email  
Re: ISU MISAI DAN JANGGUT


Assalammualaikum;


Saya ingin merujuk kepada e-mail Hafiz Halim


Saya menyokong penuh tindakan guru memotong misai dan janggut para pelajar kerana pada pendapat saya sebagai pelajar mereka perlu mempunyai imej yang kemas dan sesuai sebagai pelajar. Dalam hal ini saya rasa banyak lagi perkara sunnah yang perlu diikuti oleh saudara Hafiz serta mereka-mereka yang terbabit. Bayangkan jika semua pelajar dibenarkan menyimpan misai dan janggut, sudah tentu imej sekolah terjejas kerana setahu saya tidak ada satu pun sekolah di bawah Kementerian Pendidikan membenarkan pelajar menyimpan misai dan janggut. Lagi satu saya nak bagitahu pada Hafiz ialah sunnah nabi tak termasuk misai!!!


Peliharalah imej kamu sekarang..bila dah masuk U nanti terpulanglah...selagi di bawah peraturan sekolah ikutlah mana yang baik seperti terkandung dalam peraturan. Kalau bawah mahkamah pun kamu tak menang...!

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Assalamualaikum...........


baru -baru ini pemeriksaan miasai dan janggut telah diadakan...


oleh yang demikian saya sebagai wakil pelajar smkap ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati kami mengenai hal tersebut....


Menyimpan janggut dan misai adalah SUNNAH RASULLULLAH S.A.W....


oleh itu apakah salahnya kami menyimpan janggut ataupun masai...


lagipun smkap adalah sebuah sekolah agama......


jika dilihat sekolah-sekolah di negara-negara arab , masalah janggut ataupun misai ini tidak pula ditimbulkan.......


Oleh yang demikian , saya berharap agar hal ini dapat dikaji semula.......


Saya juga berharap agar setiap pembaca dapat memberi pendapat masing-masing mengenai isu yang saya utarakan ini.....


sekian terima kasih....




yang benar,


hafiz halim(ketupat85/ilham)


4 at-tusi(2001)

Re: Re: ISU MISAI DAN JANGGUT


assalamualaikum.......


terima kasih kepada syahidatul akma kerana sudi memberi


pandangan anda mengenai hal ataupun isu ini..


disini saya ingin meminta maaf mengenai kesilapan saya diatas...


untuk makluman anda terutamanya syahidatul akma saya tidak mempunyai misai atau janggut....


mengenai pandangan awak kat atas saya rasa imej sekolah kita tidak akan terjejas jika pelajar smkap mempunyai janggut.


apakah salahnya jika kami mempunyai janggut...


biarlah sekolah kita lain daripada sekolah-sekolah lain asalkan ianya adalah perkara yang baik............




saya begitu yakin..jika menyimpan janggut dibenarkan....


imej atau kekemasan para pelajar tidak akan terjejas .


saya pasti para pelajar pandai menjaga janggut masing-masing sesuai dengan usia mereka........




saya rasa itu sahajalah yang dapat saya katakan disini..


sebarang kesilapan tegurlah saya dengan cara yang baik..


marilah kita manfaatkan ruangan ini dengan sebaik yang


mungkin......




semoga kita akan mendapat kesejahteraan hidup yang baik di dunia dan di akhirat...............




sekian terima kasih....




insan yang lemah:


hafiz halim.


http://pages.zdnet.com/ketupat85/coolpersonalsite

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Assalammualaikum;


Saya ingin merujuk kepada e-mail Hafiz Halim


Saya menyokong penuh tindakan guru memotong misai dan janggut para pelajar kerana pada pendapat saya sebagai pelajar mereka perlu mempunyai imej yang kemas dan sesuai sebagai pelajar. Dalam hal ini saya rasa banyak lagi perkara sunnah yang perlu diikuti oleh saudara Hafiz serta mereka-mereka yang terbabit. Bayangkan jika semua pelajar dibenarkan menyimpan misai dan janggut, sudah tentu imej sekolah terjejas kerana setahu saya tidak ada satu pun sekolah di bawah Kementerian Pendidikan membenarkan pelajar menyimpan misai dan janggut. Lagi satu saya nak bagitahu pada Hafiz ialah sunnah nabi tak termasuk misai!!!


Peliharalah imej kamu sekarang..bila dah masuk U nanti terpulanglah...selagi di bawah peraturan sekolah ikutlah mana yang baik seperti terkandung dalam peraturan. Kalau bawah mahkamah pun kamu tak menang...!

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Assalamualaikum...........


baru -baru ini pemeriksaan miasai dan janggut telah diadakan...


oleh yang demikian saya sebagai wakil pelajar smkap ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati kami mengenai hal tersebut....


Menyimpan janggut dan misai adalah SUNNAH RASULLULLAH S.A.W....


oleh itu apakah salahnya kami menyimpan janggut ataupun masai...


lagipun smkap adalah sebuah sekolah agama......


jika dilihat sekolah-sekolah di negara-negara arab , masalah janggut ataupun misai ini tidak pula ditimbulkan.......


Oleh yang demikian , saya berharap agar hal ini dapat dikaji semula.......


Saya juga berharap agar setiap pembaca dapat memberi pendapat masing-masing mengenai isu yang saya utarakan ini.....


sekian terima kasih....




yang benar,


hafiz halim(ketupat85/ilham)


4 at-tusi(2001)

Email  
Re: ISU MISAI DAN JANGGUT


a'kum cikgu....


saye dgn dgn ikhlas menyokong pilim, cikgu.yang syahidatul aini tak pueh hati naper nyer? tauler die tuh pompuan...kan cikgu.


wokeylah...tuh jer,WASSALAM...

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Assalamualaikum...........


baru -baru ini pemeriksaan miasai dan janggut telah diadakan...


oleh yang demikian saya sebagai wakil pelajar smkap ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati kami mengenai hal tersebut....


Menyimpan janggut dan misai adalah SUNNAH RASULLULLAH S.A.W....


oleh itu apakah salahnya kami menyimpan janggut ataupun masai...


lagipun smkap adalah sebuah sekolah agama......


jika dilihat sekolah-sekolah di negara-negara arab , masalah janggut ataupun misai ini tidak pula ditimbulkan.......


Oleh yang demikian , saya berharap agar hal ini dapat dikaji semula.......


Saya juga berharap agar setiap pembaca dapat memberi pendapat masing-masing mengenai isu yang saya utarakan ini.....


sekian terima kasih....




yang benar,


hafiz halim(ketupat85/ilham)


4 at-tusi(2001)

Email  
Re: Re: ISU MISAI DAN JANGGUT


assalamualaikum......




terima kasihlah arab sebaba sokong aku.....


betullah cakap engkau ....


kita lelakikan ....


syahidatul akma tu pempuan kan


dia maner tahu aper -aperkan.




oklah bye



--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


a'kum cikgu....


saye dgn dgn ikhlas menyokong pilim, cikgu.yang syahidatul aini tak pueh hati naper nyer? tauler die tuh pompuan...kan cikgu.


wokeylah...tuh jer,WASSALAM...

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Assalamualaikum...........


baru -baru ini pemeriksaan miasai dan janggut telah diadakan...


oleh yang demikian saya sebagai wakil pelajar smkap ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati kami mengenai hal tersebut....


Menyimpan janggut dan misai adalah SUNNAH RASULLULLAH S.A.W....


oleh itu apakah salahnya kami menyimpan janggut ataupun masai...


lagipun smkap adalah sebuah sekolah agama......


jika dilihat sekolah-sekolah di negara-negara arab , masalah janggut ataupun misai ini tidak pula ditimbulkan.......


Oleh yang demikian , saya berharap agar hal ini dapat dikaji semula.......


Saya juga berharap agar setiap pembaca dapat memberi pendapat masing-masing mengenai isu yang saya utarakan ini.....


sekian terima kasih....




yang benar,


hafiz halim(ketupat85/ilham)


4 at-tusi(2001)

Email  
Re: ISU MISAI DAN JANGGUT

ko kne faham mr hafiz.cikgu buat tindakan tu sebab termaktub dalam undang-undang sekolah janggut dan misai tidak dibenarkan.ko mesti tak penah baca buku biru kecik yang ko wajib bawak dulu nie...pasal sunnah nabi tue..ni malaysia beb..even negara islam tapi ko sindri fahamla..aku tak nak komen panjang kang website nie kne banned pulak..

Re: ISU MISAI DAN JANGGUT

merujuk kepada perkara/isu menyimpan misai dan janggut dalam kalangan pelajar lelaki disekolah,saya berasa terpanggil untuk mengutarakan pendapat saya sendiri.Dalam hal ini saya tidak menyebelahi mana2 pihak samaada pihak saudara hafiz yang sependapat dengan saudara pilim ataupun pandangan syahidatul dan senior korang.Pada saya hal ini ada baik dan ada buruknya(tidak terlalu buruk).memang benar peraturan itu wujud dalam buku peraturan sekolah dan memang benar menyimpan janggut itu sebahagian dari sunnah.akan tetapi hal ini perlu dilihat pada aspek positif.saya rasa hal ini perlu dipanjangkan.pada pandangan saya pihak sekolah boleh membenarkan pelajar tahun terakhir menyimpan janggut dan pelajar lain tidak boleh.pelajar tingkatan 1-3 tidak dibenarkan kerana tidak pandai mengurus diri lagi.Hal ini dapat dilihat dari segi kekemasan di asrama dan juga cara berpakaian.contohnya pemakaian sampin.harus dikaji lagi

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Web Calendars   Free Blogs   Email Forms   Free Web Hosting 
powered by Powered by Bravenet bravenet.com