Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Ingen forskjell mellom kald og varm vær. I begynelsen gikk den over til gass etter ca 3-4 kilometer mens temperaturnåla såvidt beveget seg.
I dag må jeg kjøre i vanlig drifts temperatur i ca 3-4 mil før jeg kan slå over til gass.
Det var akkurat i en lignende situasjon at bilen begynte å brenne og jeg prøvde å slå over manuelt. Men jeg snakker til døve ører, dessuten har de aldri fått en slik klage før.

Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Noe er nok noe som er feil med systemet ditt Indian. Du skal når som helst kunne slå over manuelt mellom gass og bensin.

Det at den har virket før, men ikke nå lengre, samt at det ikke er forskjell på varmt og kaldt vær, får meg til å holde en finger på tempføleren som er på fordamperen.

Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Hei!

Jeg har anlegg fra Gas Tech, og dersom temperaturen ute er under minus 5 grader, tar det ofte laaang tid før anlegget slår over til gass. Noen ganger gjør den ikke det i det hele tatt, og den 5,5 mil lange turen inn til Oslo går med bensin som drivstoff.

Ikke lett å få svar fra Gas Tech på hva årsaken kan være.

En helt annen ting er at jeg etter ombygging opplever at starteren må kinne i 4-6 sekunder før motoren starter. Dette er ikke noe problem dersom man KUN kjører på bensin, men med gassdrift (selv om motoren da ALLTID starter på bensin), tar det så lang tid..

Gas Tech vet ikke hva problemet er, men DET slår jeg meg ikke til ro med...

Noen annen som opplever dette?

Re: Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Jeg har fått ordnet det med skift til gass. Jeg deaktivert mapping og nå skifter den til gass etter 2.5 km også i sprengkulde.
Ulempen er at bilen vill ikke slå over automatisk til bensin ved tom gasstank.
Ikke en sak for meg da jeg passer på å fylle gasstanken etter 800 km alltid.

Re: Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Det opplever jeg også. Jeg løser problemet ved å holde gassen nesten helt inn så snart jeg vrir på nøkkelen.
Jeg har bestilt kabel og program for å kunne ta små justeringer.

Re: Re: Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Det ble med bestilling....Første gang han bestilt kabel og programvare ble de 'levert' til noen andre. Siste gang jeg bestilt ble det bare bestilling.
Konklusjon må være at delene ble aldri bestilt fra fabrikken.
Jeg har satt ut noen poster i noen utenlandske forum for hjelp til å skaffe delene.

Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Hjelper det å bare bestille datavaren og ledning da? Har kun kjennskap til prins, der må du også ha lisens på softwaren. Noe som i hovedsak kun er montørene som får kjøpe. 2 lisenser pr software.

Re: Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Det er en interessant problemstilling du kommer med. Hvis det stemmer, så har jeg blitt løyet til og jeg har ventet som en idiot siden august.
Kjenskap kan tilegnes ved å ghå frem forsiktig. Det er en grunn til å skaffe meg settet. Det fordi jeg er gått lei av de historiene Gasspesialisten serverter til meg uten at anlegget funker.

Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Har en 2003 Dodge Ram 1500 5,9L med BRC-anlegg. Den skifter over til gass etter varierende tid avhengig av utetemperaturen. En varm sommerdag når jeg nettopp har kjørt bilen tar det ca. 10 sekunder. En vinterdag med ca. 0 grader ute kobler den om etter ca 2 kilometer. En vinterdag med 10 minus kobler den også om etter ca. 2 kilometer, men fusker så mye at jeg kobler tilbake. Etter ytterligere 3-4 kilometer går det helt fint uten fusk. Det virker som om motorrommet og fordamperen er så kald at det fordampes for liten mengde. Når jeg har kjørt litt lenger er også motorrommet varmere.

Forøvrig strålende fornøyd med bil og gassanlegg.

Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Hei!
Jeg har en Tahoe med Prinz-anlegg. Den skifter fra bensin til gass når kjølevannet når 47 grader uansett utetemperatur. Jeg har montert digital temperaturmåler både for vann og olje (Dakota Digital) for nøyere å kunne følge motorens tilstand. Det tar stort sett mellom 2 og 6 kilometer å nå 47 grader, avhengig av terreng og utetemperatur. Den orginale temperaturmåleren har kun 4 stillinger (kald, lunken, driftstemperatur og for varm). Det er kun treghet i målerens bevegelse som får oss til å tro at bevegelsene er ekte.
Oljetemperaturen stiger mye saktere. Tar gjerne 15 - 20 kilometer å nå driftstemperatur på oljen (dvs > 80 grader).
De siste dagene har vi hatt mellom -28 og -32 grader og bilen går fortsatt like bra på gass.

Re: Tar lang tid før den skifter til gass

Har samme problem nå som trådstarter hadde i fjor med mitt BRC-anlegg. Om morran på motorvei kan jeg kjøre 3 mil før den skifter over. Hjemover i bytrafikk skifter den etter 5-6 km ved minus 15 grader. Lar jeg den gå seg varm på tomgang før jeg kjører, skifter den relativt raskt når temperaturen nærmer seg driftetemperatur, men stopper tvert når den går over til gass. Sikkert ikke enkelt å automatisere dette 100%, men skulle ønske det var en mulighet for å overstyre dette, bensin->gass, manuelt slik man kan andre veien.

Fred