Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vurderer å installere LPG

Hei,

Jeg har en Mitsubishi Space Star med 1.3 liter motor. Kjører rundt 35000 km i året og vurderer dermed å installere gassdrift.

Er det anbefalt å installere LPG på en så liten motor? noen som har erfaring med det?

Re: Vurderer å installere LPG

jeg har en peugot 307 1,6 kjørt på lpg 1 3 år nå fungere prikkfritt med gass skal ha gass på neste bil også.
men det kan være smarter og kjøpe en som allerede er godkjent og ferdig ombygd,

mvh
BR

Re: Vurderer å installere LPG

Jo mer bensin en normalt bruker, jo mer lønnsomt er det å konvertere til gass. Derfor er det flest store biler med automat/4x4 som har gass i Norge. Vil tippe at du bruker ca 2500 liter bensin i året nå. Litt avhengig av hvor en tanker, rabatter o.l vil besparelsen fort være på halvparten. 2500*11,5 kr/l er drøyt 14 000,-/år. En konvertering inntjent på ca 2 år?

Med den kjørelengden er det neppe mye småkjøring med kald motor. Biler som bare brukes til butikken og tilbake vil kjøre primært på bensin fordi gassen trår inn først etter at motoren har fått litt lunk. Jeg opplever at det tar en km på sommeren og 2 km på vinteren.

Vil samtidig henge meg på kommentaren at det trolig er mest lønnsomt å kjøpe en ferdig konvertert bil da merprisen sjelden gjennspeiler konverteringskostnadene. Dog er utvalget svært begrenset...