Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Volvo 940 på LPG - forbuk

jeg kjører med en 1,6 peugot 307 den bruker fra 0,8 til 1,2
alt etter kjørstil har begynt og kjøre økonomisk siste 2 tankene nå og da greier jeg på blandet kjøring og ligge på litern pr mil. fyller på alnabru til 4 kr ltr. så jeg kan ikke klage. men nye plugger og luftfilter hjelper altid på forbruket


mvh

BR

Re: Volvo 940 på LPG - forbuk

Synes det høres litt mye ut. Har på min BMW 523i 96' (2.5L / 170HK) m/automatgir et forbruk på 1.00-1.05. Med bensindrift hadde jeg et forbruk på 0.92-0.97. Mitt gassanlegg er også fra BRC og er storfornøyd med det. Sparer ca 21.000,- årlig i drivstoffsutgifter :-) Lenge siden du byttet tennplugger og luftfilter?

Re: Volvo 940 på LPG - forbruk

Takk for innspill!
Er det slik at gassdrift er mere følsom ang. tilstanden til plugger/luftfilter? De gangene jeg har skiftet (ofte langt på overtid..) har jeg ikke merket noe på bensinforbruket. Luftfilter ble sist byttet i desember '08, plugger i april i år. Men det er jo ikke den store utgiften å bytte igjen.

Bilen er forøvrig bruktimport fra Italia, rundt tusenårsskiftet. Han som installerte anlegget kunne fortelle at den hadde kjørt på gass tidligere, basert på bl.a. endringer gjort i reservehjulsbrønnen :).

Fred

Re: Volvo 940 på LPG - forbuk

Høres ikke avskrekkende ut. Min 99 V70 med 2,0 l sugemotor og automat varierer mellom litt under literen til 1,4 per mil. Snitt siste 50 000 km: 1,16 l/mil. Kjører mye landevei og er forsiktig med gassen. Har ikke prøvd kun bensin.

Har kun plass til 35-40 liter gass, og måleresultat per fylling blir derfor unøyaktig. Fyller heller ved 1/3 tank enn å gå tom.

I forhold til energiinnhold/liter (ref. Energilink.tu.no)burde den bruke 36% mer, men vil tro at effektiviteten er bedre med propan - etter sigende brenner med en høyere temperatur.

Re: Volvo 940 på LPG - forbuk

OK, takk for infoen.
Har nå kjørt en tank med meget forsiktig kjøring og en med litt røffere kjøring og fikk hhv. 1,08 og 1,20.
Har 56 liter til rådighet (70 liters tank). Motoren er også 2,0 uten turbo, litt uvanlig for en 940, manuell kasse.

Fred

Re: Volvo 940 på LPG - forbuk

Dag Erik Eilertsen
I forhold til energiinnhold/liter (ref. Energilink.tu.no)burde den bruke 36% mer, men vil tro at effektiviteten er bedre med propan - etter sigende brenner med en høyere temperatur.

Mye fin info på den siden der. Ser bl.a. ut til at CO2 utslippet mitt nå er redusert med ca. 15%.
Fant forøvrig flg. uttalselse fra samferselsministeren:

"I følge Vegdirektoratet viser dokumentasjon fra nye anlegg tilgjengelig på markedet blant annet at de totale utslippene av CO2 ikke reduseres vesentlig ved bruk av LPG. Ettermonteringssettene som er på markedet tilpasses ikke like godt til den enkelte bilmodell som det originale motorstyringssystemet som er optimalisert sammen med avgassrensesystemet i bilen til å klare avgasskravene og samtidig gi lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp. I følge Vegdirektoratet er lokal luftforurensning stort sett på samme nivå før og etter ombygning. Til orientering vedlegger jeg data Vegdirektoratet har innhentet om utslippstall fra nye biler."

Synd at tallene på slutten ikke lar seg tolke:
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=40887

Det nevnes også at "LPG utgjør bare noen få prosent av energimengden som leveres fra et raffineri og vil ikke kunne dekke mer enn små nisjer i bilmarkedet."

Bare ved Kårstøanleggene produseres det 3 mill tonn Propan pr. år. Nok til å drive 1 mill biler som bruker 1,85 L/mil i 30.000 km årlig.

http://energilink.tu.no/leksikon/propan.aspx