Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
LPG på Golf TDI

Noen som monterer dette i norge?

Re: LPG på Golf TDI

Propankonvertering av diesel er i tilfellet nytt for meg. Tviler på at dette fungerer, men overrask meg gjerne!

Det nærmeste jeg kan tenke meg er naturgasskjøretøy i nyttetrafikk - busser/søppelkjøretøy som går på metangass (CNG). Oslo, Stavanger og Fredrikstad har slike. Kanskje disse er konverterete dieselmotorer? Tror dette er rene CNG; kan ikke kjøre på andre drivstoff. På personbiler er vel CNG ensbetydende med konverterte bensinmotorer.

Re: LPG på Golf TDI

Det overrasket meg ikke at det kom en slik kommentar.

Men spørsmålet var om noen vet om noen som gjør jobben.
Jeg viste at det gikk, derfor formulerte jeg spm på den måten.

Her er et firma som gjør det i UK. Jeg har ikke funnet noen i Norge, men så er vi et lite land også da.

http://www.chilterngascars.co.uk/cars/lpgdiesel.htm

Re: LPG på Golf TDI

Dette var veldig interessant med tanke på at det er ein vesentleg mengd dieselbilar på norske vegar. Hald oss gjerne oppdatert om du skulle få tilslag hjå nokon som monterar LPG på bensinbilar, kan vera at nokon er interessert i å prøva alternativ.

Evt kan du importera anlegget sjølv og få ein bilmekanikar til å montera det. Men eg ville ha vore skeptisk til denne metoden både i forhold til kunnskapar om monteringa og godkjenning frå biltilsynet.

Du hadde nok fått meir presist svar om du hadde eitt meir presist spørsmål, men det er no ein gong slik.

Re: LPG på Golf TDI

Litt på tynn is nå...men prøver meg....

Jeg mener at for en god del år siden var det snakk om propan på diesel. De fikk den til å gå på dette, men blandingen her måtte nærmest være en 50/50 med propan og diesel. Dermed dobbel så lang inntjening på anlegget enn ellers, hvis det var på grunn av lommeboka men monterte gassen.

Nå finnes det en helt annen type gassanlegg til diesel. Men dette er noe helt annet. Her snakker vi om tuning. Altså en form for "trimming", hvor propan tilføres i forhåndsdefinerte mengder ved gitte situasjoner...på en måte som NOS.

Å hente ut mer effekt med propan med disse anleggene må da heller ikke i ettertid brukes som noe negativt mot gassdrift, hvis komponenter i motor/ drivverk/ girkasse skulle gå føyken pga merpåkjenningen ved en slik effektøkning.

Re: LPG på Golf TDI

Anlegget er fra Kina. Et nytt anlegg bygges inn og dieselen tilføres 30% LPG. Diesel mengden reduseres tilsvarende.
De som selger anlegget i England snakker om 'whole fleets of trucks', men jeg leste i et forum at de kunne ikke vise til referanser.

Re: LPG på Golf TDI

se her kan du importere sjøl..
http://www.ebay.com/itm/LP-Propane-Conversion-Kit-for-all-Diesel-Engines-up-to-8-Liters-Model-LPD4-/160956872124?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2579c6f5bc&vxp=mtr

Re: LPG på Golf TDI

Å importere selv er bortkastet så lenge disse norske eksperter kan alt og som kan ingenting. Nordmenn er best i alt. :) Du får monterte det i England, det nest beste landet. :)
Det er typisk god å være norsk, sa Gro i sin tid....