Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Forskjellige anlegg for bil

Enig at forhandlere er viktig av hensyn til service men Norge har så få som installerer LPG at det gjør ingen forskjell. Hjelper lite å ha et Prins anlegg i Nord Norge når forhandleren er i Oslo.
Drøy påstand du kommer med at billig anlegg blir ødelagt i kulden da jeg trodde at gassen frøs og det er problemet med enkelte anlegg. Interesant å få vite hvordan de ødelegges.
Det gikk to drosjebiler i Fredrikstad og Sarpsborg og begge hadde problemer med Prins om vinteren og det er milde vintre her. En av dem jeg snakket med gikk lei og kjøpte diesel bil.

Re: Forskjellige anlegg for bil

Nå svartmaler du vel litt?

Det finnes ihvertfall 7 prins montører i Norge så vidt jeg vet. Gastech med BRC har også flere rundt om.

Forundrer meg litt at disse "Halden" drosjene skal plages slik, når Oslo drosjene med samme anlegg kjører 500 - 700 000km uten problem.... - vil ikke sånn uten videre kreditere fabrikatet for problemet.

Vet ikke hvorfor du mener det er en drøy påstand, når jeg selv sier at jeg har opplevet det på min egen "testbil". Mener du at jeg lyver?

"jeg trodde at gassen frøs og det er problemet med enkelte anlegg" - ...frysepunktet på LPG er vel - 187 grader mener jeg å huske. Rett meg om jeg tar feil.

Har selv kjørt med LPG i et par og 30 kalde. Det tar bare litt lengre tid før du får varmen slik at du slår over på LPG. På et av de eldre Lovatoanleggene jeg hadde tidlig år 2000, så slå den seg inn og ut et par ganger før jeg gikk helt over når vi passerte - 25 grader. Dette var ikke anlegget sin feil egentlig, men litt for lange slanger fra fordamper til venturieringen vil jeg si.

Med prinsanlegget har det ikke vært noe problem i det hele tatt. Når jeg har brukt webasto i tillegg så har den fort gått over til gassdrift ved temperaturer under 30 minus.

Du lurte på hvordan evt et billig anlegg blir defekt i kulde. Et eks som jeg selv har vært borti ved en testkjøring i Nord-Norge var selve fordamperen. Når vi passerte 22-25 grader minus så sluttet den å jobbe optimalt. Den ble så kranglete at jeg til slutt måtte gå over til bensindrift for resten av turen.

I ettertid når vi åpnet denne, så viser det seg at membranen hadde frosset såpass mye at den hadde sprukket. Vil ikke si hvilket anlegg sin fordamer dette var, ønsker ikke å henge noen ut slik uten videre. Her vil de anleggene som er beregnet for kalde klima ha siliconmembran i stedet for gummi.

Hadde dette skjedd med en fordamper kjøpt i Norge hadde det vært garantisak. Hadde jeg montert dette i eks landet xxxxx i tidligere østblokken, så tviler jeg sterkt på at det hadde kommet noen ny sånn umiddelbart. Så er det tiden det ville tatt før jeg hadde hatt en. - uten å starte noen diskusjon om hvor man skal montere også....

Håper dette var svar på det du spurte om Indian.

Re: Forskjellige anlegg for bil

Takk for utfyllende svar.
Jeg har ingen grunnlag å si at du løy men det som er blitt fortalt meg av 'fagfolk'i Sarpsborg at problemer oppsto i kulda pga dysene som skulle ha for trange kanaler som forårsaket ising og tette dyser og det hadde Prins gjort noe med. Jeg stilte et ærlig spørsmål og fikk svar.
Jeg klarte ikke å forstå ikke at anlegget kunne ødelegges pga tette dyser.

Re: Forskjellige anlegg for bil

Jeg var i Røros i vinter. Temperaturen var på ca 32 kalde da jeg kom dit. På gass.
Neste dag ca kl 12:00 var temperaturen ca 38 grader og det måtte ha vært enda kaldere om natta. Uten motorvarmer....
Jeg startet opp på bensin og etter ca 15 kilometer gikk bilen over på gass og jeg kjørte hele veien til Trondheim. På gass.
Anlegget i bilen min er en Lo-Gass og det synes å takle kulden med glans.
Jeg plagdes ikke med ødelagt membran og jeg har kjørt med samme anlegg uten bytte av noen komponenter siden i ca 3-4 uker etter.
Hvilket anlegg er best? Var det et mandagsanlegg som du prøvde ut i det kalde nord?
Anlegget i bilen min har en elendig installasjon og og alt tyder på problemer men det ble ikke noe av det.