Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Tikking i motor ved bruk av gass

Kjører en 2003 mod Tahoe med et Prins gassanlegg. Etter å ha kjørt en stund på gass og spesiellt ved høyere belastning oppstår en ganske kraftig tikking fra motor. Høres nesten ut som ventiltikk. Har tellt tikkingen på tomgang og fant ut at den var halvparten av omdr. på motor. Kjøres bilen en liten stund på bensin blir lyden gradvis borte men kommer igjen ved bruk av gass. Ingen feilkoder på verken bil eller gassanlegg og merker ingen feil ved kjøring. Bilen har gått ca 75000 km siden anlegget ble montert.

Re: Tikking i motor ved bruk av gass

Det har vært spurt om dette tidligere, svarene den gang var:

Re: Tikking i motor på gass?

Lyden kommer fra gassinjektorene som ligger oppå motoren. Det er derfor ingenting galt. Du hører disse mye bedre enn bensininjektorene siden de ligger utenpå motoren. Ønsker du å redusere lyden kan man feste dyserailen med spessielle gummifester som gjør til at resonansen reduseres/forsvinner.

Re: Tikking i motor på gass?

det er nok dysene du hører når de åpner og lukker seg når de leverer gass til motoren. hvis du ruser opp motoren og slipper gassen så skal dysekutten/drivstoff aktiveres og det blir stille noen sekunder til at motoren er tilbake på tomgangsturtall.

Håper dette også ga deg svar på ditt spørsmål.

Re: Tikking i motor ved bruk av gass

Har lest tidligere innlegg om tikking. Hadde det vært injektorene ville vel tikkingen opphørt med en gang motoren ble slått over på bensin men den må kjøres en stund på bensin før tikkingen blir borte. Har tenkt på om det kan ha noe med forbrenningstemperaturen i motoren som kan påvirke dette. Mener å ha hørt at temperaturen er litt høyere når man kjører på gass.

Re: Tikking i motor ved bruk av gass

**** happens.
Jeg er heldig at jeg fikk utført utsøkt installasjon av beste kvalitet i bilen. Så bra at installatøren står sammen med noen tungvektere i gassinstallasjon på denne siden....
Greit å ha for feilsøking av anlegg med feil som kan skje.
Tikkingen som du viser til antar jeg er at gummislangen som sitter like ved manifolden har hoppet av.
Jeg har opplevd denne lyden og rettet opp kun 22 ganger i 18 måneder.

Re: Tikking i motor ved bruk av gass

Tikkingen kom av dårlige ventilseter som disse bilene er kjent for. Har overhalt topper med nye seter og ventiler på innsugssiden, forsterkede som er beregnet for gass, og da ble tikkingen borte.