Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
GASSMÅLER HVOR MYE KAN MAN STOLER PÅ GAS MÅLER,HAR DENNE RETT PÅ TANKEN(MEKANISK).

Jeg har gass målere rett på gasstanken og lurte på hvor mye man kan stole på disse ? disse er av mekanisk type.

Som sagt har jeg to tanker som er seriekoblett.

Jeg kjører en amerikansk bobil og den bruker ca 4,5 liter gass pr mil.

og som jeg ser nå er viser den ene tanken tom etter bare 16 mils kjøring, og den er på 175 liter minus 20% = 140 liter og det tilsvarer ved 16 mils kjøring på et forbruk på hele 8,75 pr mil.

det kan den ikke bruke og det er ingen gass lekasjer heller,derfor spør jeg når de gjelder disse Målerne ???

Svar ønskes fortløpende.


Mvh Leif Jenssen.

Re: GASSMÅLER HVOR MYE KAN MAN STOLER PÅ GAS MÅLER,HAR DENNE RETT PÅ TANKEN(MEKANISK).

Slik måler du ikke forbruket. Fyll opp tanken, helt full.. Kjør til den er tom og fyll opp igjen. Da får du forbruket pr mil. Å prøve å beregne forbruk etter 16 mils kjøring funker ikke. Kanskje ikke bilen sto vannrett begge gangene, treghet i måler++

Re: GASSMÅLER HVOR MYE KAN MAN STOLER PÅ GAS MÅLER,HAR DENNE RETT PÅ TANKEN(MEKANISK).

Det er ikke det jeg mener, jeg spør hvor korekt er en mekanisk gass måler,jeg har hørt fram og tilbake vedr det spørsmål jeg stiller her.
noen sier måleren er ikke til og stole på i det hele tatt,andre sier noe annet.
Derfor løfter jeg dette spørsmål på denne siden for jeg reiner med at det er noen proffe her som kan svare på dette.

mvh leif jenssen.

Re: GASSMÅLER HVOR MYE KAN MAN STOLER PÅ GAS MÅLER,HAR DENNE RETT PÅ TANKEN(MEKANISK).

Føler at man må definere et utgangspunkt, så er den ganske nøyaktig ut fra det.

Dvs at en tankmåler skal kalibreres. Den er ikke plug and play fra fabrikk. Du kan godt velge om du vil den skal være optimal på full, halv, kvart eller egendefinisjon på reservetanken. Jeg har valgt det siste. For meg er det av interesse å vite når jeg må begynne å se meg om etter en fyllestasjon. Jeg har satt den på 20 liter. Altså ca 10 med mitt forbruk.

Disse flotørene er greie når du står flatt og i ro. Siden store tanker ikke har skvalperom (har vel kommet med det i det siste)så er endringer på flotøren ganske enorm. Den originale har en forsinkelse, de eldre enda mer forsinkelse. Derfor merkes det ikke så godt. Jeg har valgt å montere en mer detaljert LPG tankmåler. Der ser jeg hvor enorm utslagene egentlig er.

Denne tankmåleren opererer innen 0-90 ohms, hvor 90 er full. Det betyr at denne kan brukes på LPG tanker. Du får her en helt annen følelse med hvor mye gass du har kontra de lysene som er på den originale bryteren.

Har du to tankmålere, en for hver tank? Du vet at det ikke er lov med to tanker hvor det er overflyt mellom tankene?

Re: GASSMÅLER HVOR MYE KAN MAN STOLER PÅ GAS MÅLER,HAR DENNE RETT PÅ TANKEN(MEKANISK).

Jeg tar meg den frihet å legge ut link her for deg om det er av interesse. Jeg har et par til liggende.

LPG tankmålerinstrument