Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Prisøkningen

Vel, informasjonssjef Lillian Aasheim i Shell gjorde en god intern research i forrige uke og kunne fortelle at de hyppige prisjusteringene vi har opplevd denne høsten skyldes flere faktorer.

1) Markedet styrer gassprisene. Alle leverandører berøres av disse markedsprisene. Og de har økt en god del i høst - i følge henne.

2) Prisene ute i markedet justeres med et stort etterslep. Det betyr at gassprisene ikke justeres like ofte/raskt som bensin/diesel. Nå har vel ikke prisen på bensin/diesel økt så fryktelig mye, så jeg ser ikke heeeelt denne forklaringen.

3) Det ble i høst innført en avgift på LPG, hvilket tilsvarer "give & take" 35 øre pr. liter.

4) Dessuten er LPG nå prisdifferensiert. Altså at den koster mer pr. liter dersom transportkostnadene er høyere...

Vel og bra, men hennes forklaring gir ingen som helst indikasjon på hvorfor andre aktører (÷ Statoil) fortsatt klarer å holde lave priser.
I følge Aasheim må forklaringen være at de nærmest går i tap, noe jeg fester svært liten lit til.
Vi vil nok se noen små prisjusteringer også fra disse leverandørene, men ikke i samme liga som Shell.

Jeg for min del tror nok at mye av årsaken til Shell sin galopperende prisoppgang skyldes det faktum at de gir store rabatter (typisk 1 krone) pr. liter, og at dette ikke gir nok på bunnlinja.
Med dette mener jeg at vi som nå får gassen til 5,99 pr. liter, mer eller mindre står som referanse til hva de betrakter som "veiledende" pris.
Uansett selger Gas Tech "sin" LPG for 5,29 - altså 70 øre lavere enn Shell sin "netto-netto" pris.

Min lojale tid som Shell-kunde er nok derfor i faresonen for å bli terminert. Det skyldes ikke bare det faktum at de er desidert DYREST - uansett rabattavtale, men også at de i høst innførte en regel som tilsa at personalet på stasjonene IKKE lenger fikk utføre en så triviell serviceoperasjon som å skifte silikon-pakning. Dette førte raskt til at flere stasjoner typisk måtte vente mellom to og tre uker på at en dude fra Johnson Controls eller annet sted fant det for godt å dukke opp for å bruke to minutter av sin tid på å skifte pakningen.

Jeg for min del vil tro at også denne formidable service-kostnaden nå bakes inn i de økte prisene...

Som kunde betyr denne fullstendige uforutsigbarheten at man må finne andre kjøremønstre, fylle oftere - eller rett og slett tvinges over på bensin når tanken går tom.
Jeg har nemlig opplevd at tre av fire Shell-stasjoner på min reisevei til jobb har vært ute av drift - SAMTIDIG!
Slik vil i alle fall jeg IKKE ha det lengre!

JEEEEESUS!

Re: Prisøkningen

Jeg har allerede tatt konsekvensen av det og gått over til Statoil når det gjelder Gassfylling. Nå er jeg heldig og har to slike i nærheten.

Shell blir nå et kort som ligg i lommeboken kun i tilfelle lengre turer der jeg må bruke de.

Har tre biler i drift, to gass og en diesel. Når man nå først bruker Statoil så er jeg så trofast at jeg fyller alle tre på disse. Så bare her går Shell glipp av en nærmere 60 høvdinger i året. Bare småkunde i deres øyne, men blir det nok småkunder kan man begynne å sette flere nuller bak dette tallet...til slutt vil de merke det.....

Statoil har jo også samme krav til pumper og serviceintervaler. Ser ikke hvorfor Shell må ha over 7 kr for noe Statoil fortsatt er under 6 kr på. (begge er store kjeder i Norge, tar ikke inn privataktørene i denne sammenligning)

Re: Prisøkningen

Enig! Jeg har heldigvis Statoil med LPG bare 100 meter fra jobb, så jeg passer på å fylle tanken her. Shell gidder jeg ikke lenger å sjekke prisen på. De er alltid dyrest.
Billigst er Gas Tech. Fyller her når jeg er i nærheten.

Re: Prisøkningen

Shell Halden har satt opp prisen til 7,14 og LPG Norge i Halden med en pris på 5,50 har bestemte seg å være snill med oss som kjører LPG biler. De har satt opp prisen til 6,89.

Re: Prisøkningen

7,39 i dag hos Shell Fredrikstad.

Re: Prisøkningen

GasTech prøver seg igjen med 6,29. Da blir det Statoil Bryn nok en periode; 6,34 - ymse rabatter

Re: Prisøkningen

Statoil har nå senket prisen med 20 øre til 6,14/L.
Endelig et steg i riktig retning.

Re: Prisøkningen

Shell Fredrikstad har satt ned prisen med 10 øre og LPG koster 729 i dag.

Re: Prisøkningen

Endelig går det riktig vei.
Prisene skifter langt hyppigere nå enn tidligere. Stasjonsoversikten oppdateres ikke like hyppig (folk er sløve når det gjelder å melde inn nye priser?).
Statoil Bryn bekrefter at de til enhver tid følger prisene her: https://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=2168419
Hva andre Statoilstasjoner gjør vet jeg ikke.
Har forlengst etterspurt en prisliste på web hos Gastech uten resultater.

Re: Prisøkningen

Det der er da veiledende priser, uten transport tillegg.

Bryn er vel nå 6,09 og ikke lenge siden de var 6,19. Men uansett billigere enn Shell....

Re: Prisøkningen

6,19 - 6,09 - 5,99 og idag 5,79. Skal stemme bra det. Er vel billigere enn det meste når man tar med 3% man får med ymse kredittkort på bensinstasjoner.

Re: Prisøkningen

Du mener de selger den for 5,79 nå i dag?

Re: Prisøkningen

Joar
Du mener de selger den for 5,79 nå i dag?
Ja, det er i hvertfall det det står på kvitteringa mi fra i går.

Re: Prisøkningen

Flott, da vet jeg hvor jeg skal fylle de neste gangene.

Takk for informasjonen.

Re: Prisøkningen

Den er grei. Jeg fikk ytterligere 30 øre rabatt med NAF kort, men det ser ut til å ha opphørt fra ca. årsskiftet. Hverken NAF eller Statoil har klart å gi konkret svar på hvorfor eller om det i det hele tatt skal være slik. Er det noen andre NAF-medlemmer som fyller gass hos Statoil?

Re: Prisøkningen

Magert med oppdateringer på prisoversikten for tiden.
Statoil, Bryn har kjørt 6,89 helt siden Flogas overtok propandelen av Statoil, så den er grei.

Re: Prisøkningen

Hva om det opprettes en egen tråd for innrapportering av priser og annen info om fyllestasjonene, i tillegg til via epost? Da blir informasjonen tilgjengelig via forumet, før prisoversikten oppdateres.
Første post kan inneholde en liste over alle stasjoner, slik at det bare er å klippe og lime når man skal legge inn ny info.
Statoil Bryn har hatt 5,98 en ukes tid nå.

Re: Prisøkningen

Det er bare å starte en slik tråd hvis man føler for at det er behov for det. Men det vil ikke bli en offisiell innmeldingsmåte.

Jeg er for tiden på ferie og har så og si vært uten nett hele tiden. Sidene blir oppdatert om en ukes tid. Det er kun 3-4 innmeldte pris endringer de siste ukene.

Re: Prisøkningen

Tanken var at poster i en slik tråd skulle erstatte behovet for å sende epost, via epostvarsling. Hvis dette ikke er aktuelt, er mye av vitsen borte.

Re: Prisøkningen

Det er nok ikke tema at vi skal lete etter info, den må tilflyte.....

Re: Prisøkningen

Kundemail fra Shell 23 juli:
Kosan Gas Norge AS har tatt over autogassanleggene til A/S Norske Shell, og har innført nettopriser. Fra 1. august 2013 gis det derfor ikke lenger Trumf-bonus på autogass (LPG).

- for se hva "netto"pris betyr, men frykter at det blir fylling på Gasstech heretter.
Erik Anders

Re: Prisøkningen

Vel, det kan jo tenkes at prisene senkes til et normalt nivå.
Flogas overtok LPG virksomheten til Statoil uten at det fikk noen nevneverdig innvirkning på prisene, bortsett fra at de ikke justeres like ofte som før. Heldigvis får jeg fortsatt 40øre rabatt med Statoilkort.

Re: Prisøkningen

Fikk samme mail angående overgangen til Kosan gass i fjor høst da Shell pumpet opp prisen til nesten 9 kr literen. Shell har ligget vesentlig høyere i pris enn konkurrentene siden dess og de kommer nok til å selge dyr gass i all overskuelig fremtid.