Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Få skrevet LPG anlegg inn i vognkort på bil som ikke er godkjent med dette.

Hei. Jeg har i dag vært å sett på en eldre bil som går på LPG og bensin. LPG anlegget har vært montert i lengre tid og bilen har vært eugodkjent med dette før.

LPG anlegget er ikke skrevet inn i vognkort, men bilen har gått gjennom en eu-kontroll og fått mangler uten at LPG anlegget er et av dem. Ønsker å kjøre lovlig med LPG.

Jeg vurderer å kjøpe denne bilen, fixe de manglene som er, ta etterkontroll og få skrevet LPG anlegget inn i vognkortet.

På et lokk på LPG tanken står det skrevet Tomasetto mod cmt98.

Hvordan skal man gå frem for å få til dette?

Noen som vet hvem som er forhandler av Tomasetto i Norge, evt. hvor på bilen står de opplysningene jeg trenger for å finne ut det jeg trenger å vite om anlegget?

Hvis noen har lyst/tid/anledning til å hjelpe meg med dette er jeg evig takknemlig for råd og/eller annen bistand.

mvh movikong

Re: Få skrevet LPG anlegg inn i vognkort på bil som ikke er godkjent med dette.

Det er brukt en Tomasetto multivalve på tanken. Resten av anlegget kan være noe annet. Se etter fabrikkasjons merke på fordamperen eller på ECU om du har monopoint eller seqvential injection.
Biltilsynet krever at en NORSK installatør godkjenner anlegget og som skriver komponentliste. Jeg snakket med en som betalt 6900 kroner for det i Sarpsborg. Ikke verdt det.
Jeg hadde beholdt bilen som den er.
Hvis du Google firmaet fra Sarpsborg kan du se bilder av en godkjent installasjon som hadde fått problemer i Russland.

Re: Få skrevet LPG anlegg inn i vognkort på bil som ikke er godkjent med dette.

Tusen takk for svar! Da vet jeg hva jeg har å gjøre.

Noen som vet om noen installatører som er rimelige på å godkjenne slike anlegg? 'Mitt' anlegg har forgasser og skal være veldig enkelt.

Jeg kan forresten kontaktes på 45 45 30 58.


mvh movikong

Re: Få skrevet LPG anlegg inn i vognkort på bil som ikke er godkjent med dette.

Jeg har selv en bil, som ved kjøp ikke hadde innskrevet LPG-drift i vognkortet. Jeg fremskaffet diverse informasjon om anlegget fra produsentens hjemmeside, ordnet dette ryddig i perm, bestilte time hos Vegvesenet, og fikk godkjent og innskrevet anlegget. Det eneste jeg behøvde gjøre, var å lage meg en kasse til å ha over tanken i lasterommet.

Jeg behøvde altså ikke noen norsk installatør til å godkjenne anlegget, eller skrive noen komponentliste.

Dette ble gjort for et snaut år siden.

Re: Få skrevet LPG anlegg inn i vognkort på bil som ikke er godkjent med dette.

Hei.

Hørtes nesten for godt ut til å være sant.. Hvilken biltilsynstasjon var dette?