Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Gasslukt og periodevis ujevn gange i Ford Explorer 95 mod.

Hei

Jeg kjøpte en Ford Explorer 95 mod. for halvannet år siden. Den hadde da et nyinstallert autogazanlegg som har fungert veldig bra hele tiden.

Jeg har merket at forbruket på bilen når jeg kjører på bensin har vært litt høyere enn på en annen explorer jeg også har lånt endel. HAr aldri hatt den under 1,6 på mila, og vanligvis på nærmere 2 liter. Når jeg har lånt fattern sin bil som er identisk ligger forbruket på 1,2-1,4 liter bensin per mil. Ved kjøring på gass har jeg aldri fått den under 2 liter på mila, til tross for at dette er et topp moderne anlegg med egen dyse per sylinder osv.

Bilen har gått ca. 50000 km den tiden jeg har hatt den, uten et eneste feilslag, men jeg har merket noen få ganger at bilen begynner å hoste og harke voldsomt, akkurat som choken el.li. henger seg på. Dette skjer uavhengig av om den går på bensin eller gass, men har vanligvis forsvunnet når jeg bare har stoppet og startet bilen igjen. Jeg inbiller meg derfor at det må være en giver etter forbrenningen som sender feil signaler til innsprøytingssystemet siden det er uavhengig av om jeg kjører på gass eller bensin. Er det noen som har tips om hva jeg bør undersøke for å finne ut av dette? Jeg fikk en feilkode på EVP-sensoren tidligere og byttet denne uten at det hjalp. Feilkoden sier også at motoren får for feit blanding.

Jeg synes problemet har inntruffet oftere den siste tiden, og selv når motoren går normalt, merker at bilen ikke trekker like godt som før så det er ingen tvil om at det er noe som ikke er i orden. Motorlampa lyser også, og jeg får forhåpentligvis lest av feilkodene snart også. TRor det er samme kode som før, nemlig for mye drivstoff. Skal også ta ut EGR-ventilen og se om denne fungerer som den skal. Den bør vel renses litt av og til??

De siste dagene har jeg også merket en intens gasslukt inni bilen. Gasstanken er skikkelig montert bak i bagasjerommet og koplingene og arbeidet som er utført ser veldig ordentlig og profesjonelt ut.

Jeg var i kontakt med et gass-firma i går som muligens hadde en ide om hva det skyldes, men han pratet litt dårlig norsk så det kan godt tenkes at det var noen mindre misforståelser....De har ikke tid til å undersøke anlegget skikkelig før om noen uker, og jeg vil helst ha tingene i orden så fort som mulig siden bensin er DYRT :(

Han lekkasjetestet alle koblinger med såpevann uten å finne tegn til lekkasjer, men jeg observerte en kjølevannslekkasje ved reguleringsventilen for varmeapparatet. HAn påpekte også at fordamperen kunne ha frosset (er ikke fordamperen bare en dings som varmer opp LPG ved hjelp av motoren kjølevann slik at den går over i gassform?

Etter jeg fant denne lekkasjen etterfylte jeg ca. 2,5 liter kjølevann og ventet med å koble over til gass til motoren var ca. 60 grader. Da så ting ut til å fungere som normalt igjen, men jeg registrerte en gasslukt etter ca. halvtimes kjøring når jeg slakket av på farten. Jeg har ikke kontrollert kjølevannsnivået etter dette, men utifra lekkasjen å dømme så er det ikke utenkelig at det har lekket ut endel kjølevæske ila den korte kjøreturen. Skal bestille ny ventil i morgen og se om det løser problemet og sjekket kjølevannsnivået ettepå forå se om det er mye som mangler.

Fordamperen er forøvrig montert ganske høyt i motorrommet, omtrent på høyde med radiatorlokket. Jeg ser det er to skruer på toppen av den (Det er en zavoli-fordamper). Kan det tenkes at dette er lufteskruer?? Slik jeg ser det så er det ikke sikkert at evt. luft som er i fordamperen vil kunne komme seg ut igjen uten at det blir luftet ut. Høres det ut som manglende kjølevæskenivå kan ha sammenheng med gasslukta? Siden det fungerte fint rett etter jeg etterfylte kjølevann synes jeg det kan høres ut som at det kan være en sannsynlig årsakssammenheng, men skjønner ikke helt hvor gasslukta egentlig skulle komme fra når fordamperen ikke fungerer tilfredsstillende. Kanskje for dårlig fordampning gjør at gassen ikke antennes like lett og at det dermed dannes lukt, akkurat som når man kjørte for mye choke på gamle bensinmotorer?

Hele gassanlegget var forøvrig nytt for et par år siden og har fungert perfekt de 40000-50 km jeg har kjørt bilen, også når det har vært kaldt om vinteren (jeg er på fjellet hver helg hele vinterhalvåret og kjører ofte i temperaturer ned mot 20-30 kuldegrader uten problem)

Tar gjerne i mot tips for hvordan jeg skal gripe an problemene? Jeg tror det er 2 problemer som ikke har noen sammenheng.

1. motoren får av og til anfall hvor den ikke går som den skal uavhengig av drivstoff
2. Det har begynt å lukte gass i bilen -pga kjølevannslekkasje??

Re: Gasslukt og periodevis ujevn gange i Ford Explorer 95 mod.

Mest sannsynlig er det fordamperen din som lekker gass inn i kjølevannet. Ofte vil du da kunne lukte gass av ekspansjonstanken + at det kan boble i kjølevannet.