Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Jeg har kabel og programvare til anlegget men interfacen til bilen passer ikke og må improviseres. Jeg var mye i kontakt med dem. De gjør ingenting.
De var mer opptatt av at jeg satt ut bilder av anlegget mitt i et forum i India.
Ta kontakt med Gassdrift i Rud. Møter mye goodwill der.

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Det er et problem med såkalte installatører som leverer 'verdens beste' til lavpris. Det lønner seg å holde oss til merker som er kjent i landet. BRC, Prinz, Landi Renzo.....de andre merker er det lite å spare på for de som ikke tar service selv.
For deg som skrur lite, vil jeg anbefalle BRC eller Prinz....eller omvendt. Kundeservice er gullverdt hvis du har ti tommeltotter.
For meg er saken noe annerledes da jeg er ganske selvhjulpen.

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

En follow-up til innlegget mitt over her:

Jeg har nå funnet et verksted som kan mekke på dette anlegget og det er Autogass-senteret i Skotselv. Tlf 92884009.
Jeg har allerede vært der med bilen og mekanikeren virket MEGET kompetent på meg.

Han fant ut at 4 dyser (av 8) ikke gav nok gass, og han anbefalte å bytte alle 8 dysene.
Den dyse-typen det er snakk om å sette inn, er visstnok av en mye bedre type enn de som sitter i anlegget idag, bla a er dysene innbyrdes er justert til hverandre på fabrikken i Italia.

Dysene er nå bestilt og skal monteres i slutten av mnd.
Etter jobben er gjort, skal jeg sette inn et nytt innlegg her på forum'et med mere data og erfaringer med de nye dysene.

Jeg vil også legge til at Gass Spesialisten i Sarpsborg har vært veldig hjelpsomme i denne saken.
De mekker ikke lenger på gass-anlegg, (mek'en de hadde har sluttet) men de har gjort så godt de har kunnet med å hjelpe meg videre slik at jeg fant et firma som kunne skru på anlegget mitt

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Ny follow up:

Even & co på Autogass senteret i Skotselv bytta dysene før helga og det hjalp en god del, men fremdeles gav ikke motoren 100% på gass.
Etter mere feilsøking fant de også ut av fordamperen burde byttes, siden den ikke fungerte skikkelig. (var visst noe med vacuum-styringa på den)

Jeg fikk en pris på både fordamper jobben, (ca 6500) og en pris på å bytte ut anlegget med et nytt Prins anlegg. (kr 25.000)
Prisen for Prins-anlegget er jo en god del billigere enn å installere et anlegg i en bil som ikke har gass fra før, og dette er fordi deler av anlegget kan brukes, f.eks gasstanken.

Dysejobben kostet kr 7500 så hvis jeg istedet for å bytte fordamperen legger 11.000 til på bordet blir det altså et helt nytt Pris-anlegg i bilen.

Jeg tygger litt på dette om dagen, og slik det ser ut nå går det mot nytt Pris-anlegg.
Grunnen er at det å få service og deler til et Lo Gas anlegg er vanskelig, iallefall i Østfold.

Jeg vil også si at Autogass-senteret har gitt meg en flott service så langt!
Helt fra jeg tok første telefon til dem for noen uker siden og fram til igår, og fra kontordamen til sjefen sjøl (Espen)

Jeg har NULL peiling på det tekniske rundt et gassanlegg, men han har tålmodig både "tegna og forklart" til en uvitende sjel.

Han bygger jo også om nye Chevrolet'er for Bergheim, og det sier meg en god del.

Jeg er veldig fornøyd hittil med Espen & co!

Ny follow-up kommer etterhvert.

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Er dyser og fordamper virkelig så dyre, eller mener firmaet at det trengs lang tid å bytte dette?

Skiftet plugger på egen bil forrige helg, og det var da nødvendig å fjerne/koble fra dysene til gassanlegget, for å skape plass til pluggbyttet. Det var gjort på 5 minutt.

Fordamperen sitter også veldig lett tilgjengelig, og burde være lett å skifte.

For et år siden fikk jeg pris på å skifte 2 filter på gassanlegget. Tilbudet var på kr 3000,-. Jeg kjøpte heller 2 filter fra England (Tinley tech tror jeg) til kr 200,- inklusive frakt, og byttet filtrene selv på 10 minutt.

Godt mulig at dyser og fordamper virkelig er svindyre, men kanskje det er mulig å kjøpe billigere en annen plass? (utenfor Norge)

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Jeg hadde fått han til å montere Prinz sitt anlegg da han opererer med ganske høye priser på deler. Mye bedre å montere nytt med en garanti som funker. jeg kan ikke uttale meg om montøren da det er inngått forlik og konflikten min skal være ut av verden.
Jeg har fått gode kontakter i Polen og Ungarn og de priser du gir for deler synes å være dyrt.

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Var nok ikke sjølve jobben med å bytte dysene som var dyr og vanskelig, den høye prisen kom av at dysene var dyre.

Det samme gjelder fordamperen: det er selve enheten som er dyr, og ikke jobben det er å bytte den.

Kan nok godt hende at man kan finne rimeligere deler i utlandet, men da må man vite HVILKE deler man skal ha.
Jeg har som sagt null peling på det tekniske her, så for min del er det best å bruke et verksted.

Og jeg har som sagt fått et veldig godt inntrykk av Espen & co, så velger jeg å la dem gjøre jobben.

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

Har du de brune dysene? De brune Valtek dysene er mye brukt i mange installasjoner og Gasspesialisten brukte dem i bilen min og senere byttet til LoGas dyser.
Jeg sjekket nettop prisen til BRC sin dyser blå har en pris på 119 euro i Tyskland. 8 dyser vil koste noen tusen for deg.
Fordampere koster fra 129 til 269 euro for en BRC for 240 KW.

Re: Hvem mekker på Lo Gas anlegg i Østfold eller Akershus?

En siste follow-up:

Gasspesialisten bestilte etterhvert ny fordamper til meg, og det gjorde at bilen går som en drøm!

Den nye fordamperen er dobbelt så stor som den gamle (to kamre) men forbruket er stor sett det samme.

Bilen skifter nå MYE bedre og ikke minst tidligere over til gass og er blitt en helt annen bil på gassdrift.

Jeg må si jeg er godt fornøyd med Gasspesialisten i denne saken: de bygget jo om bilen min til gass i sin tid men har gitt seg med bilombygging etter det.
Til tross for dette, har de tatt seg tid til å hjelpe meg og sjøl om det har tatt masse tid, ble resultatet veldig bra til slutt.

Jeg vil også si at Even på Autogass senteret i Skotselv har vært veldig service-minded og skikkelig proff!

Godt det finnes hjelp å få når det trengs!