Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Jeg har et nyinstallert BRC anlegg i en 2003 Ford Expedition 5,4 V8 utført i Polen. Uført på et Bosch Service verksted med alle nødvendige godkjenninger fra BRC.

De som har sett installasjonen får ikke fullrost den perfeksjonisme, og detaljene som er utført her. Dette ser rett og slett ut som om Ford selv har uført installasjonen. Nok skryt. Så et praktisk spørsmål som overskriften sier: Hva med Flash Lube? Dette er ikke installert, og jeg spurte om dette ikke var obligatorisk? Nei, ikke på denne bilen fikk jeg til svar.

Jeg har en bekjent som er polsk, og han snakker flytende engelsk, og har selv en Ford Lightning SRT med samme anlegg, montert på samme verksted. Han har heller ikke Flash Lube tilsetning. Forøvrig er denne personen min kontakt når det gjelder kommunikasjon med verkstedet. Veldig greit med tanke språkvanskene.

Kan sakkyndige fortelle meg om dette er nødvendig eller ikke. Om det ikke er nødvendig, men å anbefale, hva koster en slik ettermontasje her i Norge?

Jeg har ikke bestilt time for godkjenning, men Drøbak Trafikkstasjon godkjente anlegget i Lightningen, og uttalte seg at dette var noe av den mest profesjonelle og gjennomførte installasjonen de hadde sett.

Så gjenstår det å se hva dere svarer folkens. Jeg er fersk, og ønsker ikke et motorhavari p.g.a. mangel på tilførsel av Flash Lube.

På forhånd takk!
Hilsen Paal

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

har samma spørsmål sjøl????

har søkt på nett og må si det er litt frem og tilbake hehe.

nyere biler trenger ikke blyrsettning og det bli da nesten desamme tenkte jeg men vanskeli og få noe onkli svar.. dem som selge de er vell ikke helt og stole på :) hehehe

jan-åke

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Det jeg har lest på utenlandske fora er at det avhenger av legeringen i ventilsetene. På noen motorer kan ventilsetene slites slik at ventilene synker dypere inn i toppen og etterhvert ikke tetter skikkelig.
Nyere er ikke alltid bedre. For Volvo sin del hevdes det at det ikke trengs på eldre motorer som i 740/940, mens det trengs på nyere motorer som f.eks. de som sitter i V70.

Les mer her: http://www.go-lpg.co.uk/VSR.html

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Er også nysgjerrig på når dette er påkrevd. Har en Astro 95 4wd med Vortec 4,3 liter. Har kjøpt 50 000km på 2 år, og ikke noe problem så langt :-)

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Jeg har selv BRC anlegg som er montert i polen på en Ford Mondeo, å jeg valgte å få montert Flash Lube med det samme,selv om dem mente det ikke var nødvendig kostet ikke mange kronene ekstra, under 1000 faktisk. Hadde ikke noe problemer med og få den godkjent hos biltilsynet på Jessheim, Men jeg hadde fått oversatt alle papirene til norsk av en godkjent oversetter i polen, det kosta ca 700 nok.

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Her er en liste over biler som har fått trøbbel når Flashlube ikke er brukt: http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=568175

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Mens vi er inne på det; jeg har kjørt en periode nå med tom beholder da jeg er rimelig sikker på at motoren min ikke behøver Flashlube, og det virker som om gassforbruket har gått noe ned (5%?). Den har aldri vært så nær 1L/mil på de 2,5 årene jeg har kjørt på LPG. Fant en del debatt på nettet rundt Flashlube og LPG forbruk, men ingen konklusjoner.

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Mere lesestoff:
http://www.go-lpg.co.uk/VSR.html

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

FAL
Mere lesestoff:
http://www.go-lpg.co.uk/VSR.html

Denne linken er fjernet av en eller annen grunn.

Re: Flash Lube eller ikke, eller ja takk begge deler.

Tenkte bare jeg skulle dele noen resultater.
Jeg sjekket ventilklaringen på min Volvo 940 for to år siden, etter å ha kuttet ut Flash lube to år tidligere. To av ventilene hadde ingen klaring(!), mens flere hadde for liten klaring. Jeg justerte da ventilene har nå kjørt ca. to år og 45.000 km med Flash lube, uten at det er blitt noen målbare endringer på noen av ventilene. Har desverre ikke noen ide om ståa før jeg kuttet ut Flash lube, men min konklusjon er at Flash lube er nødvendig.

Fred