Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Sliter med å få lpg anlegget til å slå inn

Jeg hadde samme problemet på bilen min (Tahoe med Prins) og var hos Autogass i Skotselv i mars.

Even fant ureinheter (et slags seigt belegg) på en ventil som styrer når bilen skal gå over til gass.
Det seige belegget gjorde at ventilen satte seg fast og dermed gikk bilen ikke over til gass.

Han renset ventilen (10 min jobb) og etter det har bilen gått som en drøm.

Han sa at i vinter hadde MANGE (100-vis) hatt problemer med gassanleget i bilene sine pga ureinheter i gassen.
Dette problemet med urein gass er nå visstnok løst.

Han nevnte også at anlegget i bilen kan rense seg sjøl fordi temp'en på den ventilen stiger ved bruk og kan brenne av det seige belegget sålenge man har rein gass på tanken. Og rein gass skal man jo igjen nå få overalt.

Dette med denne ventilen gjelder jo for Prins-anlegg, men jeg vil tro at andre typer anlegg virker på samme måte?

Jeg har lest et sted (husker ikke hvor) at LPG-gass (altså de som har den grønne firkanten på logo'en) er reinere enn annen type gass fordi grønn LPG er laget fra gass og ikke olje.
Den andre typen gass man får, dvs fra stasjoner som ikke selger grønn LPG-gass, er visstnok laget fra olje.
Derfor har jeg nå begynt å fylle kun grønn LPG-gass på bilen min.

Kan noen bekrefte eller avkrefte det der med grønn LPG-gass kontra annen gass? Hadde vært intr å visst mere om det.

Re: Sliter med å få lpg anlegget til å slå inn

LPG er så vidt meg bekjent hovedsaklig propan og andre lettflyktige hydrokarboner som blir fraskilt andre petroleumsprodukter fra borehullene ute i Nordsjøen. Gass er gass, jeg nekter å tro at man lager gass ved krakking, da propan/LPG er et produkt vi har mer enn nok av i Norge. Kårstø er jo verdens tredje største eksporthavn av LPG.

Men jeg tror ikke prosessene på raffineriene er gode nok til å forhindre at det tilkommer hydrokarboner av lengre kjeder, såkalte "tunge kjeder" sammen med gassen. Så vidt jeg forstår er det slagget man ser i brukte LPG tanker og solenoider, disse såkalte tunge kjedene.

Jeg har alltid forholdt meg til gass som jeg gjør med bensin. Bruker pumper som benyttes ofte. Jeg har en teori om at tunge kjeder synker til bunns i stasjonstanken når den står lenge, og jeg vil ikke være førstemann som får denne.

Kanskje har industrien også det samme problemet med større lagringstanker, men dette er fortsatt bare spekulasjon.