Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Motorhavari pga gass drift?

Det sies at det er stor fare for brente ventiler og ødelagte topper når en kjører på gass. Har prøvd å søke litt på dette. Men finner stort sett tråder fra 2006-2008. Hva er egentlig status nå? Ble dette bra etter det ble vanlig med smøring (Flash lube)?
Bør en kjøre en tank med bensin i ny og ne? Er en mer trygg da? Bør en kjøre på gass med forsiktighet?
Greit å høre fra noen som har kjørt en stund på gass.

AK
06 Tahoe

Re: Motorhavari pga gass drift?

Se seks tråder lenger ned på forumet.

Re: Motorhavari pga gass drift?

Heisann og velkommen. Har kjørt på propan et halvt år og har med stor interesse lest en hel del om emnet.

Jeg har en volvo med b5252s motor bygget om her hjemme uten flashlube, og den har blitt pisket hardt, uten at jeg har hatt noen negative erfaringer.

LPG er 113 oktan og inneholder 26 MJ/liter. I motsetning til bensin(34 MJ/liter), inneholder gass ingen additiver som beskytter ventilsetene. Bensin virker også til en viss grad kjølende, da en del av varmeenergien i sylinderen absorberes i faseovergang fra flytende væske til gassfase.

Flashlube er dokumentert å virke i en tysk undersøkelse fra TUV
http://flashlube.com/images/stories/pdfs/flashlube_tuv_report.pdf

Slik jeg forstår det kan flashlube forlenge livet til en motortopp som ikke tåler lpg. Men har du en slik svak topp, vil den eneste permanente løsningen være å sette inn nye ventilseter i et materiale som er hardt nok.

Alt avhenger av kvaliteten av legeringen som er brukt i ventilsetene.

Tradisjonelt sett har de tyske og svenske bilmerkene tatt seg bryet med å bruke knallharde metalllegeringer som stellitt i ventilsetene. Dette ser man allerede da blyfri bensin ble innført, mange av motorene fra denne æraen, blant annet volvomotorer slik som b21, motorene i golf mk1, mk2, er tydelig "overengineered" av mangel på et bedre ord.

Tradisjonelt har asiatiske biler hatt svake ventilseter. Motorene har kun blitt laget for å akkurat kunne tåle blyfri bensin og ikke noe mer. Har tilogmed lest at ventilsetene nå sprøytes på for å spare noen kroner pr motor.

Amerikanske biler vet jeg ikke mye om, men mener å ha lest at ventilsetene er svakere en de europeiske bilmodellene og sakte men sikkert gå i stykker av lpg.
Fords zetec motor en av motorene som notorisk er kjent for sin svake topp.

Utstyrsprodusenten Prins har laget en liste over bilmodeller som ikke tåler gass.

http://www.scribd.com/doc/90335868/PRINS-LPG-Schwarze-Liste

Tilbake til spørsmålet ditt, virker det som om kvaliteten av motortoppene er på vei nedover akkurat som resten av kvaliteten på moderne biler. Det koster penger å frese opp og sette inn seter av høy kvalitet.

Å kjøre litt på bensin vil ikke beskytte motoren din. Skaden setene får av lpg(eller hvilket som helst annet drivstoff) er permanente og skyldes mikrosveising, skjærekrefter fra roterende ventil mot ventilsete, og deformering ved slag.

Hadde jeg hatt en stor amerikansk bil hadde jeg installert lpg med flashlube. Når du mister kompresjon og setene er klare for utskiftning, leverer du toppen til motorverksted og freser opp og setter inn nye ventilseter. Deretter kaster du flashlubebeholderen i søpla.

Dette er en interessant link vedrørende problemstillingen:

http://www.go-lpg.co.uk/VSR.html

Dette er et utmerket forum vedrørende lpg:

http://www.lpgforum.co.uk/

Les mest mulig på egenhånd, og ta det installatørene sier med en klype salt. Jeg ble f.eks fortalt at "voksen" i propangassen ville smøre og beskytte setene. Dette er selvfølgelig ikke sant, da voksen/de tyngre kjedene er forurensing som ikke vil fordampe og vil forbli sittende fast i solenoider/filtre/fordamper.

Husk at du kan installere anlegget i utlandet, der kompetansen er høyere og prisene lavere. Komponentkvaliteten er også den samme da mesteparten av utstyret produseres i Polen og Italia. Papirer og dokumenter kan oversettes og bilen kan du deretter vise til biltilsynet i Norge. LPG-drift er fortsatt en raritet her hjemme, og det er ikke mange som driver med profesjonell installasjon.

Noen kaller dette polakkdrivstoff, djevelens drivstoff etc. Jeg er for min del overbevist om propans fortreffelighet og kommer aldri til å kjøre på bensin/diesel igjen.

Re: Motorhavari pga gass drift?

Takk for bra info

Re: Motorhavari pga gass drift?

Tkk for et godt skrevet innlegg.