Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: LPG-drift motortuning

Det er sikkert andre som kan svare bedre på dette enn meg, men ut fra det jeg har lest, er moderne lpg anlegg koblet som en slave som avleser bilens ecu. Bilen bryr seg ikke om hva slags drivstoff som brukes så lenge lambdaverdien er 1.

Prosjektet ditt høres svært spennende ut om du klarer å justere for tenningstidspunkt, kan du flashe mot enda høyere oktantall enn 95?

For deg kan det jo da være av interesse om lpg-leverandørene gir oss 100% propan gjennom hele året eller om de tilsetter butan på sommerhalvåret. Blanding av propan/butan har lavere oktantall enn ren propan.



Re: LPG-drift motortuning

Noen kommentarer rundt dette med K&N filter og eksos.

Jeg har kommet frem til at skal man gjøre noe slikt som dette, så holder det ikke med kun et filter og eksos. Du må også skaffe deg en luftmengdemåler som er beregnet for sportsfilter. Så må du ha headers slik at du også får luft ut av motoren, med påfølgende dertil egnet eksos anlegg. Da først mener jeg at man kan begynne å merke en effektøkning, men hva har det kostet deg?. Men jeg mener at luftmengdemåleren og headers er det som da gir effekten i hovedsak, ikke luftfilteret. Det slipper bare inn mer luft og er nødvendig basert på de andre modifikasjonene som du har gjort. Det har ingen hensikt å få mer luft inn, hvis ikke motor har behov for det uansett. Man får den luftmengden man skal ha med et originalt som skiftes jevnlig.

Merk også at når du vasker K&N filteret så skal det mye mindre olje enn du tror på det. Har du på for mye så dras det inn og har i mange tilfeller ødelagt trådene i luftmengdemåleren.Spesielt gatebil gutta har merket dette.

Til de av dere som setter på store eksosanlegg og gjør det enkelt, så vil headers fortsatt være flaskehalsen. Det er i hovedsak diesel dyra som er turbo matet som drar nytte av et slikt overdimensjoner eksosanlegg. Bensinmotoren er til dels tunet sett opp i mot motstanden i eksosanlegget.

En topp tunet rally bil som jeg vet om fikk også sportsfilter etter at den var tunet. Bilen gikk vesentlig dårligere. Den måtte tunes på nytt. Drar man dette over til våres biler, så skal man også ha det i bakhodet at du nå tukler med det originale. Jeg har gjort det i mange år og har også plagdes med at motor har gått urent. Nå er ALT tilbake til originalt, og motor går så fint den aldri har gjort før.

Ut fra dokumentasjon som jeg har på mitt K&N filter på min Suburban 5,7 vortec, så får du 9,5 hk så og si ved rødmerket. Hvor ofte drar du bilen ut til det nivået på denne biltypen? Igjen, jeg mener at du til daglig ikke har så mye å hente på et K&N filter.

Når det gjelder forbruk merket jeg ingen verdens ting til nedgang.

Derimot har Hyptertech en del tuning bokser som har fungert greit for meg. Men også her må du være klar over at den går noe hardere på tomgang.

Det som jeg merket mest effekt av var å endre oppsettet av girkassen, samt skifte over til elektrisk kjølevifter.

Re: LPG-drift motortuning

Hei.
På min bil er det allerede påmontert headers.
Er innforstått med at luftmengdemåleren bør byttes.
Hadde tidligere en avalanche 8,1. Denne satte jeg på ny luftmengdemåler og K&N-filter. Merket ikke noe effektforskjell, men forbruket gikk ned 0,2 liter pr mil, og den ble seigere før den girte ned i oppoverbakker.
Mitt prosjekt, da spesiellt ift diablotuneren er at man da kan logge driftsmodus på motoren, sende loggen til diablosport, oppgi hvilke modifikasjoner som er gjordt mht luft/eksos etc, og så får man tilsendt en såkalt "custom tune" satt opp spesifikt for bilen.
Er klar over at dette kanskje koster mer enn det smaker. Samtidig er dollarkursen lav, og det er mye fristende på e-bay :-)

Re: LPG-drift motortuning

Ja blir morro å teste ut dette her. 1 stk diablosport trinity er satt i ordre.
LPG har oktantall på 110-113, så vidt jeg har fått oppgitt fra Gastech.
Det stopper vel likevel ift 98-oktan, da bilen starter på bensin, og kopler over til gass når driftstemperaturen når ca 50 grader.

Det er mulig det går å bytte tune "on the fly", det vil i såfall gi en mulighet for å tune mot høyere oktantall.