Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Overfylling (?)

Hei FAL. Du trenger ikke å være redd for overfylling. Påfylling av en gasstank er i prinsippet lik oppfyllingen av sisternen i et vannklosett.

Dersom multiventilen er riktig montert, vil den stenge seg av når tanken er fylt til 80%. En flottør som med et et langt stag er tilknyttet multiventilen, flyter på propanen inne i tanken og avgjør dette nivået.

Til spørsmålet ditt om tanken noensinne kan sprekke... Svaret er alltid nei, siden multiventilen også har en innebygget sikkerthetsventil som åpner seg automatisk ved et gitt trykk. Den vanligste årsaken til at sikkerhetsventilen åpner seg er oppvarming av tanken. Jeg aner ikke om en ekstremt het sommerdag er nok for dette skulle skje, siden det er 20% rom for ekspansjon i tanken, et mer realistisk scenario ville vel heller være en bilbrann.

Lpg nivå-sendere er visstnok notorisk kjent for å være upålitelige. Senderen på bilen min fungerer ikke i det hele tatt. Lyser fullt hele tida. Som sikkert de aller fleste propanbrukere, nuller jeg triptelleren hver gang jeg fyller og det funker utmerket.

Det "vanligste" problemet når man fyller er ikke at man får fylt for mye. Dersom man får dårlig gass kan flottøren kladde seg der den fester i multiventilen slik at den henger seg opp på 80% og det blir vanskelig å få gass inn i tanken i det hele tatt.

Håper dette hjelper deg
mvh Ulf

Re: Overfylling (?)

Ulf
Til spørsmålet ditt om tanken noensinne kan sprekke... Svaret er alltid nei, siden multiventilen også har en innebygget sikkerthetsventil som åpner seg automatisk ved et gitt trykk.

Det var vel en tank som sprakk i Sverige for en tid tilbake, men det var riktig nok snakk om fylling av naturgass på LPG tank...
Takk, da vet jeg hvordan ting henger sammen.

Re: Overfylling (?)

Ja, du har rett, men å fylle CNG på propantank kvalifiserer til Darwinawards.

Har lest en masse internettfora, men har aldri kommet over historier om tanker som plutselig har revnet etter propanfylling. Derimot har det forekommet feil med tanker fra fabrikk, men dette burde installatører oppdage.

Re: Overfylling (?)

Tankmåler på propantanker er upresise. Rød LED pære lyser når tanken er ca. 40% full. Montøren forklarte at dette skyltes fasongen på tanken, den ligger i reservehjulsbrønnen og er nokså flat. Det gjør at avlest gassnivå varierer når bilen kjører nedover (= høyt nivå) eller oppoverbakke (=lavt nivå). Følgelig er det nesten alltid i motbakke bilen "tror" den er tom for gass og slår over på bensin. Hvis forbruket ditt plutselig varierer (kjøremønster og kjørestil er vel og merke uendra) ville jeg først sjekket bilen, så spurt gassforhandleren: kan dere ha fått inn urein gass?

Re: Overfylling (?)

I mitt tilfelle er det nok ikke dårlig design som er årsaken. Den virket temmelig nøyaktig i over tre år. Det er riktig at den ofte dropper litt når det er motbakker. Den fungerer nå, men den er 3-5 liter mer optimistisk enn tidligere. Har også opplevd at den har gått over på bensin i motbakker, men da har den i praksis vært tom og bare gått noen kilometer til på flatmark. Uttaket ligger vel kanskje fremst i tanken.