Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Problemer med autogass anlegg

Hvordan ser man at det er pga gass at problemet har oppstått?

Re: Problemer med autogass anlegg

Gerd - Jeg vet ikke hvor mye bakgrunnskunnskap du har om grunnleggende petrokjemi og lpg-anlegg, men her er en liten forklaring:

Lpg er aldri 100% ren, flytende propan. Det vil alltid forekomme en viss grad av kontaminasjon av propangassen vi som lpg-brukere fyller på bilene våre. Hvorfor dette skjer er for langtekkelig å forklare her.

Forurensingen av av propanen består av langkjedede hydrokarboner, ofte i form av olje eller parafinvoks som setter seg i filtre, solenoider, og injektorer. Det er derfor man jevnlig skal ha service med filterbytte og kontroll av gassanlegget for å forsikre seg om at alt er i orden for problemfri gassdrift. Jeg ser at min installatør vil se på bilen hver 20000 km.

Dersom bilen din plutselig får problemer med gassanlegget drar du til en erfaren og dyktig gassinstallatør. Han vil være i stand til å avgjøre om det er unormalt mye tilstopning innvendig i lpg-anlegget i forhold til hvor mange kilometer som er kjørt.

Jeg forsøker å bruke godt trafikkerte stasjoner for å unngå dritt i anlegget mitt da leveranser av ekstremt dårlig gass fort blir avslørt og utbedret.

Jeg anbefaler deg å lese mye og sette deg inn i hva lpg-drift er. Lpg er ikke bare "tut og kjør" som en toyota corolla som aldrig trenge service. Det kreves regelmessig og mye vedlikehold for å få problemfri gassdrift på bilen. Det finnes mange gode utenlandske forum hvor du kan få mye informasjon om temaet.

Re: Problemer med autogass anlegg

Til tross for navnet så kan jeg en del om biler... Har en suburban 5,7 som jeg ivaretar all skruing på selv.

Det er mulig jeg misforstod trådstarter sin setning "Dette resulterer i at ventiler ikke åpner eller lukker som de skal." - jeg tenkte ventiler i toppene, ikke i et lukket LPG anlegg.....

Takk for din utredning.

Re: Problemer med autogass anlegg

Det hele er en smule forvirrende. Menes det kanskje ventiler som åpner og stenger for den flytende gassen?
Vil forurensingen kunne går over fra flytende (mer eller mindre) form til gassform. Den må vel det om den skal kunne passere tørrfilteret og skape problemer for injektorene?

Re: Problemer med autogass anlegg

Bilen min, en Tahoe 2010 mod med Prins anlegg, tok lenger og lenger tid for å skifte til gass på vårparten iår.
Normalt skiftet den til gass etter 2-5 minutter etter en kaldstart, men så begynte tidene å gå opp, og tilslutt ville den ikke skifte i det hele tatt.

Jeg kontaktet de som hadde innstallert anlegget, Autogassenteret i Skotselv, og guru'en der; Even, visste med en gang hva det var: forurensa gass.

Jeg fikk en timeavtale, og dro opp med bilen, og ganske riktig: en ventil (den som visstnok styrer omslaget til gassdrift) hadde et seigt belegg og hadde mørke flekker av forurensning.

Even reingjorde ventilen (tok 5 min), satte den inn igjen, starta opp og bilen slo over til gass med en gang.

Even fortalte at 100-vis av biler på østlandet hadde fått samme problem etterat en forurensa gasslast kom til Norge på seinvinteren iår.

En kar jeg kjenner, anbefalte at jeg gikk over til å fylle på LPG-stasjoner (de med den grønne logo'en) for de har visstnok gass som kommer fra gass og har minimalt med forurensninger.
De andre stasjonene har visstnok gass som er utvunnet fra olje.

Jeg har fulgt rådet hans, og kun fyllt på LPG-stasjoner siden, og har ikke hatt mere problemer med forurensa gass.

Inntil da hadde jeg fyllt stort sett på et sted, og de har visstnok den "oljegassen".
Jeg fylte av og til på Shell-stasjoner også, men kun i nødsfall. Jeg unngikk nemlig den kjeden som mye som mulig, for makan til priser!
Godt vi har alternativer! STÅ PÅ LPG Norge! :-)


En kommentar til at gassanlegg i bil trenger mye vedlikehold:

Iflg service-boka som fulgte med Prins-anlegget til bilen min, står det at første service skal være etter 25.000 km eller etter 2 år.

Deretter skal det taes service hver 75.000 km eller etter to år.

Det eneste jeg må passe på, er å bytte Valve Care oljeflaska. Den rekker til ca 1000 liter gass og det tar 2 minutter å bytte'n...

Det er ikke akkurat hva jeg vil kalle "mye vedlikehold"....






Re: Problemer med autogass anlegg

aof
En kommentar til at gassanlegg i bil trenger mye vedlikehold:

Iflg service-boka som fulgte med Prins-anlegget til bilen min, står det at første service skal være etter 25.000 km eller etter 2 år.

Deretter skal det taes service hver 75.000 km eller etter to år.

Det eneste jeg må passe på, er å bytte Valve Care oljeflaska. Den rekker til ca 1000 liter gass og det tar 2 minutter å bytte'n...

Det er ikke akkurat hva jeg vil kalle "mye vedlikehold"....


Et gassanlegg er et ekstra drivstoffanlegg med de ekstra serviceelementer dette medfører. Tennplugger tåler ikke gass like godt som bensin og må byttes oftere og gapes ned. Coil og tennkabler må byttes oftere på gass. Ventilspill må justeres oftere. Med tiden må man også bytte solenoider, fordamper og injektorer da disse har begrenset levetid.

I tillegg kommer direkte skadelige effekter på bilen. Lpg produserer mer vanndamp og gir heitere eksosanlegg som gir rust. Den største overraskelsen får man når ventilene brenner på svake motorer, og dette skjer til tross for at man bruker flashlube.