Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Jeep AMC 360 (forgasser) yter dårlig etter noen tenningsjusteringer

Takk igjen for mye bra info. Jeg endte opp med å bestille NGK-tennpluggene du nevnte (de med resistor). Fikk dem nærmest kastet etter meg fra England (150 kr inkl. frakt for 8 stk). De har bougicord på Bilxtra, men kunne ikke tilby riktige lengder til min motor, så da får jeg se litt på nett. Det kan jo egentlig også hende de jeg har holder. Om ikke annet, så er de laget i USA, om det sier noe om kvaliteten nå for tiden. Prøver i alle fall med disse tennpluggene og justering som du nevner først. Det er ikke superytelse jeg er ute etter, bare at den skal virke greit i hverdagen.

Jeg har registrert meg på forumet du nevner, men venter fortsatt på aktiveringsinfo. Uansett er det mye interessant der, men deres V8-erfaringer knytter seg stort sett til Land Rover-motorer, kan det virke som.

Re: Jeep AMC 360 (forgasser) yter dårlig etter noen tenningsjusteringer

Ja, tennplugger og justering av fordamper er det første jeg ville ha prøvd. Høres også bra ut med amerikanske tennkabler, holder sikkert i massevis. Tror du blir fornøyd med NGK´ene, skikkelige arbeidshester av noen tennplugger.

Er jo ikke værre en å nappe en og en plugg og sjekke etter blå gnist, eller dusje ledningene med vann fra blomsterflaske i mørket og kikke etter overledning dersom du skulle mistenke tenningsproblemer.(Noe jeg overhodet ikke tror du får)

Det er et britisk forum, så land-rover motorer er det det går i ja. Men det er et utmerket forum dersom du har spørsmål og problemer.

Re: Jeep AMC 360 (forgasser) yter dårlig etter noen tenningsjusteringer

Har nå skiftet til NGK-pluggene du anbefalte, skiftet pluggledninger til accel 8mm og justert frem tenkinga litt. Går som en kule på bensin, men fortsatt like dødt/ustabilt på gass. Skal sjekke gnist fra coil og se om den er fin og blå. Har også skiftet tenningsmodul siden sist. Det eneste jeg ikke har skiftet relativt nylig, er fordeler.

Jeg prøver å se fot meg mulige endringer som kan ha forårsaket dette. Du nevnte at blandingen min kanskje er i magreste laget. Kan bedre gnist på et eller annet vis gjøre at mager blanding får enda større konsekvenser for hvordan motoren går? Høres jo søkt ut. Har tenkt å prøve justeringene du nevner, men skulle fått montert en turteller først.

Re: Jeep AMC 360 (forgasser) yter dårlig etter noen tenningsjusteringer

Da har jeg gjort noen ting her.

For det første var jeg litt usikker på coilen min. Siden det gjorde så stor forskjell da jeg skiftet coil, visste jeg at coilen hadde veldig mye å si for hvordan kjerra gikk på gass. Da jeg også visste at coilen jeg skiftet til var en ganske billig erstatningsdel, tenkte jeg at det godt kunne være den som ikke helt holdt mål i det lange løp, når motoren ble varm etc. etc. Jeg byttet derfor til en mye kraftigere coil, og dette gjorde at motoren igjen gikk jevnt og uten å fuske på gass.

For det andre har jeg nå gått gjennom veiledningen om justering som du var så grei å skrive opp. Det ble ikke veldig store forskjeller, men bilen går nå så godt som jeg tror jeg kan forvente på gass. Vi testet den oppover en ganske så bratt og seig (lang) bakke. Det er nok noen prosent stigning. Bilen fusket kanskje litt på det aller tyngste, så det kan være forbedringspotensiale. Kjerra kom ganske greit opp i 80 på bensin, og i overkant av 70 på gass (bakken er _seig_).

Det virker ikke som om powerskruen gir nok rom til at det er særlig mer å hente. Og jeg er litt usikker på hvor mye en får gjort med skruen på fordamperen (super?), har den egentlig så mye å si når motoren kjører med belastning? Vi prøvde å skru denne helt inn, uten at det gjorde nevneverdig forskjell for tomgangen. Og den var skrudd ut drøyt tre omdreininger da vi startet.

Vi fikk bilen ganske greit opp i 5.000 omdreininger på tomgang, og jeg tror vi fant den innstillingen som ga mest turtall i forhold til hvor langt inn gassen var trykt, hvis du skjønner hva jeg mener :)

Re: Jeep AMC 360 (forgasser) yter dårlig etter noen tenningsjusteringer

Supert å høre at bilen går bedre. Skruen på fordamperen stiller hvor mye overtrykk det er på gassen som kommer ut av fordamperen. Det gjelder å finne et perfekt samspill og harmoni mellom overtrykk fra fordamper og riktig justert powerskrue. Dette er individuelt fra motor til motor. Å få luft/gassblanding riktig gjennom alle turtallsregistre tror jeg nesten er umulig med et manuelt kontrollert "open-loop" slik som du har, men det er bare å fikle og prøve seg fram.

Jeg har hatt min beste gassinnstilling med relativt lavt overtrykk fra fordamper slik du beskriver og skrudd ut tomgangsskruen slik at jeg ved varm motor nesten ikke har hatt synlig eksos ved tomgang.


Det er mulig jeg har gitt denne linken før, men se på kurvene og les forklaringene dersom du vil vite mer.

http://www.diy-lpg.co.uk/articles/files/tuning-open-loop.html

Artig at du gir tilbakemeldinger, det er også nyttig å høre dine erfaringer.

Ulf

Re: Jeep AMC 360 (forgasser) yter dårlig etter noen tenningsjusteringer

For om lag et år siden skiftet jeg rotor/fordelerlokk (OMIX), tennplugger (champion copper plus RN14yc) og tennpluggledninger (ikke den mellom coil og fordelerlokk, fordi jeg var usikker på den nevnte ledningen). Delene pleier jeg å kjøpe fra en amerikansk spesialistbutikk for disse bilene. Ganske rimelige deler, men de skal være gode erstatninger for originaldlene. Pluggledningene er 7mm tykke, jeg vet ikke så mye mer enn det. De kunne kanskje vært litt tykkere, men de fungerte jo greit før jeg begynte å dille med fordeleren nå. Jeg mener jeg reduserte gapet litt på tennpluggene, men husker ikke akkurat målet.

Det er ikke noe irr noe sted rundt fordeler/tennpluggledninger. Alt ser blankt og fint ut. Jeg har ikke kjørt mye siden disse tingene ble skiftet, jeg bruker en annen bil til daglig.

Såvidt jeg forstår, er altså den ledningen til coilkabel der bare for å hindre at motoren går hvis tenninga stoppes, og er slik at den enten stopper gassen, eller ikke. Altså bør den ikke påvirke ytelsen. Ledningen er surret tett kanskje 7-8 cm på coilsiden av kabelen. Jeg er enig i at det hadde vært en mye ryddigere løsning å ta det på minuspolen til coilen.

Litt om foranledningen til at jeg begynte å klusse med dette. Jeg har ganske nylig skiftet coil. Dette resulterte i både mer kraft på gass (og på bensin), og veldig mye bedre økonomi på den kanskje litt korte målingen jeg gjorde. Men jeg syntes fortsatt det manglet noe på kraften da jeg kom opp i litt høyere turtall i motbakker, på gass. Det var liksom som om det stoppet opp på 3500 eller deromkring (har ikke turteller), mens den bare fortsatte på bensin. Samtidig visste jeg at fordeleren min var rotert litt for mye i blokka og forskjøvet i tenningsrekkefølgen, noe som jeg gjerne ville fikse. Både for å få mer plass til vakuumslangen som nesten berørte viftereima, og for å ha alt etter boka. Så det hører til historien at jeg her har hatt fordeleren helt ute, satt den inn på ønsket sted, og forskjøvet pluggkablene på fordelerlokket slik at det ble i henhold til boka. Naturligvis mens motoren sto i TDC. Dermed måtte jeg stille tenninga fra scratch etterpå.

Om motoren går bra på bensin? Jo, bedre enn på gass, men jeg tror jeg kjente en liten antydning til jaging eller rykkete gange under belastning også her. Selv om motoren oppførte seg eksemplarisk uten last.

Jeg skal se nærmere på tipsene dine om å tune gassanlegget, men jeg tenker i alle fall at jeg må være sikker på at alt i tenninga fungerer upåklagelig. Jeg kan dog tenke meg at den har gått noe magert.

Denne LPG-hjernen, jeg har egentlig ikke funnet den, jeg ser at den brune kabelen som går til coil forsvinner et sted rundt fordamperen...?