Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Injektorene for gassen fortsetter å gå etter at tenningen er slått av. PROBLEM LØST

Paal
Paal
Jeg har siste generasjon BRC installasjon i min 2003 Ford Expedition 5,4L Eddie Bauer. Jeg fikk montert anlegget i Polen Se mitt forrige innlegg her på forumet:

http://pub50.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=4275695930&frmid=54&msgid=729769&cmd=show

Etter et par måneders drift hørte en merkelig tikking fra motorrommet, og etter en enkel sjekk viste det seg at alle 8 gassinjektorene stod å "matet" sylinderne med gass. Dette resulterte i at bilen var utrolig lei å start igjen. Dette på bakgrunn av at sylinderne fikk dobbel dose drivstoff, altså både gass og bensin.

Jeg kontaktet installatøren i Polen som uten diskusjon sendte meg en ny ECU. Denne ble installert, og bilen ble kjørt på bensin til Transrep (Transrep har nå service og installasjon for Gas-Tech i Oslo). ECU´n er en "Plug and Drive", men den må likevel mappes og justeres av Transrep. Etter dette fungerte det greit i en uke, så var det samme symptomet tilbake.

Jeg fikk låne en ECU produsert i 2009 av Transrep, og kjørte ca 1 måned med denne uten noe problemer. Jeg sendte en e-post til BRC i Italia, der jeg ba de kontakte den polske leverandøren. Om det ble opprettet kontakt mellom disse vites ikke. Dessverre er ikke polakkene særlig bra i Engelsk.

Nå har jeg returnert de to første ECU´ne tilbake til Polen,og nylig fått den ene tilbake, der det står i følgebrevet at den skal være OK. Dessverre skriver de ikke hva årsaken til at injektorene "levde sitt eget liv" etter at tenningen var avslått. Jeg kjører pr. dags dato på den lånte ECU´n fra Transrep, og skal skifte til den nye til uka.

Etter dette "foredraget" så lurer jeg på om noen andre har hatt samme symptomet, og som kan forklare hva årsaken er.

Jeg syntes det er litt merkelig at 2 splitter nye ECU´er skal ha samme feil. Jeg sjekket produksjonsdatoene på begge ECU´ene, og de var produsert henholdsvis i oktober 2011 og mai 2012.

Nå satser jeg på at den tredje er i orden. Forøvrig har Ford sjekket bilen for feilkoder, og der lå det ingen.

Til slutt vil jeg få takke Raymond og Roger på Transrep AS som har tatt inn bilen på bare timers varsel. De har skjønt hva service er.

Ser frem til å høre fra noen som kan gi meg fornuftig forklaring på dette fenomenet.

P.S. For dere som kjører med sekvensielt gassanlegg kan jeg på det sterkeste anbefale å investere i en "back-up" ECU i tilfelle problemer. Denne koster ca kr. 7.000,- i Norge, og ca. 2.500,- i Polen. D.S.

Ha en fin dag!
Beste hilsen Paal


PROBLEMET ER LØST!

Endelig er ovennevnte problem løst. Etter at jeg sendte en mail til Gas-Tech i Førde, så fikk jeg umiddelbart en tilbakemelding om at de skulle kontakte BRC i Italia. BRC kunne meddele at det nylig var oppdaget "bugs" i en serie med ECU'er.

Etter noen dager ble det avtalt mellom Transrep AS og Gas Tech AS at bilen skulle kobles opp mot BRC fabrikken i Italia via Internett. Jeg stod selv og bivånet hele prosessen, BRC gikk inn i ECU'n og la inn ny software. Med unntak av litt krøll med oppkoblingen på nettet, så var det hele løst i løpet en liten time.

Nå fungerer alt som det skal, og ikke noe er bedre enn det. En stor takk til Gas Tech AS v/ Jan Rune S. og en stor takk til Raymond på Transrep AS. Kjempeflott service fra begge.

Beste hilsen Paal med Expediton