Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: LPG i Tahoe 2008

Enig med FAL, uten feilkoder kommer man ingen vei. Motorlamper kan lyse av svært mange grunner på en moderne bil.

Re: LPG i Tahoe 2008

Hvilket anlegg er det du har?

På tidlig 2000 tallet så var dette en kjent sak på enkelte anlegg. Når bilen gikk på gass så trigget den "engine" lampen som tilsier DTC kodefeil. - Den gangen så var det ikke noe feil på anlegget, men den ble trigget lell.

Noen valgte å koble det slik at lampen ikke fungerte når bilen gikk på gass for å slippe at den lyste, men at den samtidig ville gi DTC feilkode hvis noe var feil og den gikk på bensin.

Personlig så ville jeg nok prøvet å finne ut av det. En DTC lampe som lyser betyr at noen verdier er utenfor arbeidsområdet sitt. Enten den går på bensin eller gass. Det kan se ut som det har forverret seg hos deg siden den nå lyser både på bensin og gass.

Han som sjekket for deg, har han ODBII DTC avleser som tar alle GM kodene? - mange bruker bare slike generelle avlesere til en tusenlapp.

Re: LPG i Tahoe 2008

Heisann, og takk for svar.
Har nå hentet bilen hos Svein Kvia.
Bilen hadde en masse "feilmeldinger" som de mener skyldes
gassanlegget. (anlegget er av merke Prins)
De har nå resatt lampen som lyser, og jeg skal prøve å kjøre
kun på bensin for å se om lampen begynner å lyse igjen.
Kjørte 1,5 mil på bensin fra verkstedet, uten at lampen begynte å lyse, så
er det bare å teste noen dager til.
Svein Kvia er (har vært) Chevrolet forhandler her i distriktet,
så jeg regner med de har det rette utstyret...

Re: LPG i Tahoe 2008

Har du funnet ut av dette?

Jeg hadde samme problem i 2 år med min Suburban. Det ble gradvis verre og type feilkode som viste varierte litt fra gang til gang.

Etter flere 10 tusen lapper i feilsøking hos Åkra bil i Haugesund startet jeg feilsøking selv. Kjøpte OBD2 interface til mobilen fra Kina for 67 kr og logga det meste. De hyppigste feilkodene var feil på luftmasse måler og at begge bankene gikk for magert.
Til slutt kjøpte jeg kompresjonstester på Biltema og fant svaret: 4 av 8 sylindere hadde kompresjon under halvparten av normalen... Ingen forbedring med våt/ oljetest.

Løsning: kjøpte to nye topplokk komplett med ventiler og seter i Inconel, spesialtilpasset for Gassdrift hos Minges Universalservice. Pris med alt inkl bolte og pakningssett: ca 16000kr. Fikk med meg en kompis som er mekaniker og bytta toppene i garasjen, ca 16 timers arbeid.
Resultat: ingen lamper lyser og bilen ble som ny mhp aks og trekkraft.