Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
Montering tank under bilen

Jeg eier en Ford Expedition, hvor gasstanken er montert inne i bilen.

I forbindelse med innmontering av bakseter, ser jeg for meg å montere ny tank under bilen, hvor reservehjulet i dag henger.

Jeg har ikke funnet installatører i nærheten av Rogaland. Kanskje noen har tips om hvor slik tank kan monteres?

På forhånd takk for hjelpen.

Re: Montering tank under bilen

Nå kjenner jeg ikke helt til den biltypen.

Men når det gjelder Tahoe monteres den under bilen der reservehjulet normalt er. (92-99 modellen). Ellers så kan den også erstatte reservehjulet der hvor det står på høykant inne i bagasje rommet. Settes tanken på høykant må man han en annen type ventil - men kurrant å skaffe.

Re: Montering tank under bilen

Takk for raskt svar.

Jeg ser jeg har stillt spørsmålet på en klønete måte, hehe. Tanken skal monteres hvor reservehjulet henger, slik som på eksempelvis Tahoe. Det jeg lurer på er om noen vet om installatører nær Rogaland, som kan utføre jobben.

Jeg har fått et tilbud i Vestfold på omtrent kr 10 000,-, som inkluderer deler og arbeid. Kanskje noen kan si noe om den prisen? Litt langt å kjøre, men må jeg, så må jeg.

Beklager dårlig formulering:-)

Re: Montering tank under bilen

Jeg hadde en Nissan Maxima med hjulbrønnstank. Den gang var den dobbel så dyr som en vanlig sylinder tank. Jeg vet ikke hvordan det er i dag.

Hvor du evt får montert er jeg usikker på.

Re: Montering tank under bilen

10 000 kr er svært dyrt i europeisk målestokk, men det er prisen du må betale i et høykostland med lite konkurranse.

En ekstern smultringtank(toroidaltank) koster ikke mange kronene. Gjør et Internett-søk så ser du at en ekstern horisontal toroidaltank ligger på rundt tusenlappen fra England. Multiventilen koster rundt 300 kr. Med frakt og toll er det ikke usannsynlig at prisen ligger rundt 2000 kr for utstyr. Antakeligvis har installatører gunstigere avtaler, og resten er da betaling for arbeid.

Dersom du vil ha en ferietur i sommer, hvorfor ikke ta ferga fra Kristiansand til Hirtshals og frese ned til Tyskland eller Polen? LPG-systemet er jo allerede godkjent i vognkortet, og arbeidet som gjøres der nede er ikke dårligere enn det som gjøres her. Tankskifte bør gjøres hvert tiende år som anses som maksimal teknisk levetid for en tank.

Re: Montering tank under bilen

Jeg har gjort meg samme tanker som deg, og Tyskland og Polen er vel innenfor dagsreiser fra Kristiansand.

Får høre med kona om det ikke er nødvendig med en liten utenlandstur snart.

Takk for svar

Re: Montering tank under bilen

Det meste blir nok billigere om man drar til utlandet. Men ikke alt blir like billig hvis man ikke skal dit i utgangspunktet.

Har havarert flere ganger med en merce i utlandet. Kostnadene blir bare en brøkdel av prisen når uhellet er ute.

Når man tar inn deler selv så husk bare på at det da er du som er importøren. Dvs du er garantiansvarlig.Også overfor neste person når bilen en gang selges.

Husk at Norge har en av verdens beste garantier til forbruker. Er mange som har fundert når de har pakket opp deler fra utlandet med kun 3 måneders garanti, når samme del fra samme leverandør i Norge har 2 års garanti på og 5 års reklamasjonsrett på.

Hvis du ikke skal montere det selv, så ville jeg først ha avklart at du har montør som er villig til kun å montere uten å levere delene. (ikke uvanlig at verksteder ikke ønsker oppdrag der du selv kommer med deler). Montør stiller da kun garanti på jobben.

Husk også at du skal melde inn til biltilsynet de endringer du gjør fra ordinær deleliste fra når den ble godkjent med LPG anlegget.

Lykke til.

Re: Montering tank under bilen

Til Sig

Forventer du havari på bilen, kan du like gjerne havarere på de fine veiene i utlandet. Du skal lete lenge etter dyrere verksteder enn de du finner i Norge. Kom gjerne med forslag som motbeviser min påstand. Jeg stiller meg forøvrig noe undrende til dine mange sammenbrudd på de utenlandske veier, da noe slikt aldri har skjedd meg, hverken utenlands eller innenlands. Men kanskje kan dette forklares av at jeg kjører et annet bilmerke en deg, ikke vet jeg.

Jostein har ikke skrevet noe sted at han vil importere selv, det var jeg som nevnte disse prisene for å gi et grovt overslag på hvor godt norske gassinstallatører tar seg betalt. Hvilke garantier er det forresten du snakker om? Garantien på lpg-anlegget eller eventuell fabrikkgaranti fra Ford som har blitt borte når det er borret i bilen og motoren går på et annet drivstoff?

3 måneder eller 5 års garanti på en tank? Hvem bryr seg? Tanker produseres, trykktestes og leveres med sertifikat. Det er ikke snakk om noen avansert konstruksjon med finurlige mekanismer.

Det finnes så få installatører i Norge at du godt vet svaret når han kommer med egenimportert tank. Han spør i tråden om hvor han kan få installert en ny tank og vurderer å kjøre til Vestfold. Fra Rogaland. Da har vi det som kalles selgers marked, og selger dikterer betingelsene.

Drar Jostein til hvilket som helst av landene på kontinentet vil han etter all sannsynlighet kunne velge blant dyktigere og mer prisgunstige fagarbeidere enn de som finnes i Norge.

Man kan si mye rart om Tyskland og Polen, men både nyere biler og bruk av autogass er fenomener man oftere ser der nede enn her hjemme. For øyeblikket er det 5777 lpg-stasjoner i Tyskland og 2966 lpg-stasjoner i Polen. Norge har 140 lpg-stasjoner.

Norge er ikke alltid tryggest og best på kvalitet og smak slik landbruksministeren sier. I motsetning til nisjemat, er ikke lpg et produkt fra lokale støler; Det er teknologi og kompetanse som hele tiden videreutvikles og har har sitt utspring på det europeiske fastland.

Kanskje er du norsk installatør Sig. Kanskje er det derfor du forsøker å skremme folk fra å fikse på lpg-anlegget i det skumle utlandet der biler knekker sammen med en gang man kjører av ferga eller over Øresundbroen.

Å installere eller gjøre endringer på lpg-anlegget vil alltid lønne seg i utlandet, både på kvalitet og pris. De som forteller noe annet er nødt til å skremme med myter og sagaer om byråkratiske prosedyrer hos States Veivesen.

Re: Montering tank under bilen

Tusen takk for mange gode betraktninger og innfallsvinkler.

Jeg har eid bilen i mange år. Det var allerede innstallert gassanlegg ved kjøpstidspunkt. Anlegget ble i sin tid montert i Latvia, av bilens første eier. Anlegget var imidlertid ikke godkjent av Statens vegvesen. Jeg stilte en del spørsmål på diverse forum vedrørende ettergodkjenning av anlegget for noen år siden. Svarene var nær sagt alle at dette kom aldri til å gå, siden anlegget var montert utenlands. Jeg samlet sirlig sammen mye dokumentasjon, og stilte godt forberedt på vegstasjonen. Anlegget ble gått gjennom, og godkjent der og da.

Det er lite og ingen installatører rundt Rogaland, og jeg har dermed heller aldri fått utført service på gassanlegget, sett bort fra filter som jeg har byttet selv en gang. Filter kjøpte jeg fra England til noen få pund. Anlegget fungerer perfekt, og har gjordt det hele tiden siden 2006 og omtrent 130 000km.

Bilen har desverre ikke vært utenlands i mitt eie, men hadde den vært det hadde ny tank vært installert for lenge siden.

Importere delene selv kommer jeg neppe til å gjøre. Selve installasjonen vil jeg ikke selv begi meg ut på, og det vil nok være særs vanskelig å komme med egne deler til installatør. Det enkleste vil nok være å legge turen til utlandet, sammenfallende med ferie. Kikket litt på noen engelske nettsider, hvor man kan få tank og multiventil for 150 pund. Et proft verksted kunne nok installere tank og ny ventil på noen timer, hvor timeprisen er langt under hva som nå til dags er gjengs i Norge.

Re: Montering tank under bilen

Takker for dine erfaringer Jostein. Artig at du nevner Latvia, har selv vært i Riga og tittet på infrastrukturen :) Flott land for å få utført lpg-arbeid på bilen.

edit: Beklager, fjernet linken. Hverken forum eller side er ikke klart helt enda

ulf

Re: Montering tank under bilen

Innlegget du linker til, har jeg lest tidligere. Meget interessant og informativt innlegg. Skulle ønske det fantes flere slike.

Re: Montering tank under bilen

ULF:

Innlegget mitt var ikke ment som noe negativt i utgangspunktet.

Jeg forventer aldri havari når jeg drar på tur i utlandet. Da hadde jeg ikke tatt den bilen. Det er ikke så moro å stå der og begynne runden med flatvogn, verksteder, leiebil og forsikring. De gangene jeg har havarert har det aldri vært på grunn av LPG. Er helt enig med deg at man finner snart ikke dyrere verksteder enn i Norge, er vel derfor mange benytter sjansen bare de skal over til Sverige, til å ta service. eks Italia tar ca 400nok pr time inkl VAT hos Mercedes. BOS tar vel 1250 inkl mva nå mener jeg. Samt at servicen var helt annerledes der enn hva jeg tror eks en Italiener får hos BOS. Jeg har havarert med Opel, Chevy og Mercedes. Det er vel stort sett kun japse jeg ikke har gjort det med. Men så kjører jeg også en 50-60000km i året. Man må vel også se ting litt opp i mot det. Eneste gangen jeg har slitt litt med deler er på Chevy i Italia. Ble noen døgn ekstra der før man fikk deler fra Danmark.

Når det gjelder svar mot import så var det som du sier ditt forslag. Men jeg ville nevne det siden evt Jostein eller andre da kunne se på det som en god løsning. Jeg snakket litt generelt når det gjelder garantier. Mulig ikke det er så nøye med en tank, men eks selve gass anlegget med sin elektronikk har en garanti opp i mot landet som det er solgt i. Du vil der kunne se at eks i Polen så er det 3 mnd garanti på lappen som ligger oppi kontra 2 år her i Norge.

Det beste hvis man skal bytte tank i utlandet er å få den montert med det samme. Og ja, det er nok en del som spiller på at det er langt til neste installatør.

Når det gjelder kvalitet på produktet, så merker jeg selv at jeg føler LPG er renere nede i Italia og Tyskland. Mulig det bare er noe jeg føler (og at jeg har fått blåst ut av bilen litt sot på autobahn). Noen polakker jeg har snakket med føler det motsatte etter å ha fylt en periode her i Norge.

Nei, jeg er ikke installatør. Jeg er kun en som har biler som hoved hobby, og er nesten mer opptatt av å småpjuske på bilen, alt av reparasjoner setter jeg bort. Så jeg er helt klar over hva det koster i Norge. Til tross for det så ser jeg sammenhengen mellom inntekt og utgift her i Norge. Selv om jeg i mange tilfeller er sjokkert over dette og kaller det nærmest et ran.

Jeg tar inn veldig mye deler fra US til min Chevy. Ja, jeg er klar over at jeg på samme måte undergraver systemet for amerikanske firma. Men når deler blir vesentlig billigere selv med flyfrakt så er jeg ikke med på å støtte opp om dette. Men.... jeg skiller på hva som er lovlig i Norge og ikke. Eks jeg tar ikke inn deler jeg ikke får godkjennings papirer på i Norge. eks hevesett og fullsize frontguard.

Det var ikke ment som å skremme noen, men jeg vil at folk skal vite om hva de gjør hvis de tar ting fra utlandet. Eks så har store kjente leverandører nektet å godkjenne garanti på ting kjøpt i utlandet, innlevert i Norge. Man blir henvist til det landet man har kjøpt det i. Her snakker vi om Nikon og Logitech for min del. Det er da man merket at det kan være en helt annen garanti tid på det du har kjøpt. Bare en slik ting som om du kjøper en elektrisk artikkel på Elkjøp og setter firma navnet på den for å få den inn i regnskapet, så har du 6 mnd garanti, ikke 2 år som privatperson.

Min intensjon er at de som handler LPG deler i utlandet skal få minst mulig problemer med det etter å ha brukt det en tid i Norge. Det jeg skriver er i hovedsak ren informasjon til LPG folket, ikke noe annet.

Etter å ha vært test sjåfør på LPG i over 13 år nå, så har jeg fått med meg en del når det gjelder diverse anlegg som er testet ut, som faktisk ikke har holdt mål i nordiske strøk. Jeg har hatt/ har kontakt med personer som fortsatt sliter med anlegg som man trodde var billig kjøpt, men som viser seg at det blir dyrt på sikt eller at det ikke kan brukes.

BT nevnte jeg fordi veldig mange glemmer/ ikke vet at det ble laget en komponent liste den gangen bilen ble godkjent med LPG. Denne skal oppdateres ved senere endringer. Igjen er det lovlydigheten min som dukker opp, ikke for å skremme noen med at dette blir vanskelig.

Re: Montering tank under bilen

Beklager at jeg var krass Sig.

Jeg har kun kjørt med lpg i ett år nå, og har på denne korte tiden opplevd mye rart. Jeg debutere med et gassanlegg fra Gasshybrid A/S i Mysen som har gitt mye hodebry og har tvunget meg til å lære om lpg selv, så jeg kjenner meg igjen i det du sier.

Angående "renere" lpg: Gassen som selges som lpg i Norge er 100% propan hele året.

På kontinentet er lpg en blanding av butan og propan, ofte en "summer blend" med mye butan og en "winter blend" med større andel propan. Butan gir høyere BTU,lavere forbruk og mindre krafttap.

I Norge kan man av temperaturmessige årsaker ikke blande butan i lpg da dette vil føre til at kokepunktet for lpg blir for høyt og det blir problemer når vintertemperaturene blir for lave.

Propan koker ved -42 grader Celcius og Butan koker ved rundt 0 grader Celcius.

Re: Montering tank under bilen

Fikk her en dag tilbud fra installatør i nord-Rogaland. "Tilbudet" lød på kr 15000 inklusive deler og arbeid. Jeg takket for tilbudet, og viste samtidig til en nettside i England hvor tank og ventil kan kjøpes til 1500.

Jeg skrev samtidig at jeg har fått annet tilbud på kr 10000. Jeg har ikke hørt fra installatøren etter det.

Konemor er ikke lysten på ferie til Polen, men Tyskland kan jo være aktuelt. Skulle ønske det gikk ferje fra Stavanger til Newcastle. Kanskje ruten en dag blir satt i gang igjen...........

Re: Montering tank under bilen

Så store sprik i pris forteller at det ikke finnes konkurranse.

Teknisk sett har jeg en mistanke om at de aller fleste hjemmemekanikere som har lest retningslinjer og regelverk klarer å smelle på plass en ny tank og dra nye ledninger. Jeg tror det også blir like godt og penere arbeid på denne måten når man kan ta seg skikkelig med tid.

Men ingen norsk lpg-installatør ville ha interesse av å gå god for slikt arbeid.

Som Sig sier, det er best å være lovlydig.

Tyskland er et flott land for en liten biltur, ønsker deg en god tur Jostein.

Re: Montering tank under bilen

HOHOHO morsomt :)

Re: Montering tank under bilen

wow flott skrevet det liker jeg at høre :)
Men hvad koster gass prisen her i Norge og hvor meget er der og spare ifh til bensin. Jeg har en MB E240 fra 99 med 170 HK. Den slugger bensin og hvis gass er meget billigere da kunne jeg tenke min en tank :)

Vennlig hilsen
David Guldager

Re: Montering tank under bilen

Hei, i motsetning til Danmark og Sverige er lpg billig i Norge og et alternativ til diesel. Her i Oslo hos LPG-Norge på Sogn koster gassen 5.88 kr/liter. Større bensinstasjonskjeder og spesielt Shell er svært dyre. I vinter kostet gassen nesten 9 kr /liter hos Shell, men nå har de skrudd prisen ned litt i overkant av 8 kr/liter.

LPG er godt utbygd i Norge og du finner alltids en pumpestasjon. Sjekk prisguiden på gjelstenli.no så finner du ut mer.

Re: Montering tank under bilen

Hei,

Det da nesten 1/3 del av prisen til bensin? Hvorfor er der ikke flere som installere gasstank?

MBH David Guldager

Re: Montering tank under bilen

Svaret er kostbar installasjon. En etterkonvertering for en liten bil koster fort opptil 30 - 40 000 kr her i landet. Konverterer man en moderne bil må også lpg-anlegget være ece-115 typegodkjent for hver bilmodell og blir derfor enda dyrere.

Nye bensinbiler som selges nå til dags har svake ventilseter og har de siste årene vært dyrere en dieselbiler fordi myndighetene har sett seg blinde på lavere co2-utslipp og ikke carcinogene nitrogenforbindelser og partikkelforurensing. Myndighetene har "tenkt globalt" men ikke lokalt og har i lang tid gitt avgiftslettelse for dieselbiler og våre "kremt" storbyer som Oslo og Bergen har vært plaget med diesel-smog og dårlig luftkvalitet på kalde, tørre vinterdager.

I Norge kjører man dieselbiler fordi de ferdig fra fabrikk gir like god drivstofføkonomi som en lpg dreven bil uten modifikasjoner.

Skal du etterkonvertere bilen din må du installere anlegg, borre og forandre bilen, vise bilen en eller flere ganger hos Statens Vegvesen, gjøre regelmessig service og kalibrering av LPG-anlegget og bytte visse slitedeler oftere slik som eksosanlegg osv.

Slik jeg ser det er det mest hensiktsmessig å konvertere en gammel kvalitetsbil som du vil bruke i flere år fremover. Store bensinslukende biler/vans vil være svært attraktive for slik konvertering da de sparer seg inn tidligere. Alltid like morsomt å se grønne klistermerker som sier "miljøvennlig" på store bytraktorer :) Gjør det også i utlandet, gjerne i de tidligere øst-statene, mye penger å spare på dette.

edit: Din Mercedes E240 er vel en svært god kandidat for lpg-konvertering da Mercedes tradisjonelt har svært harde ventilseter, og siden det er en 99´ modell rammes den ikke av ECE-115 direktivet. Dra til Polen eller Baltikum og få det gjort :)

Jeg har skrevet noen artikler du kanskje vil være interessert i på forum.trollgass.net

Re: Montering tank under bilen

Vel, bilen har endelig fått montert utvendig LPG-tank, omtrent ett år etter jeg startet tråden. Jeg har ikke hatt hastverk, og dette i kombinasjon med særdeles lite kundevennlige installatører i Rogalandsområdet, er årsak til dette.

Jeg valgte Autogassenteret på Skotselv til å montere ny tank. De svarte raskt og hyggelig på epost, og
besvarte alle mine spørsmål på en god måte. Jeg fikk fast pris på oppdraget. Når jeg ankom verkstedet, ble jeg tilbudt fri lånebil hele tiden installasjonen tok. Installasjonen ble meget pent utført, og jeg er meget fornøyd. Kan absolutt anbefale Autogassenteret.

Alle andre jeg sendte forespørsel til, svarte enten ikke i det hele tatt, eller tok ekstremt lang tid på å svare, eller unnlot å svare på mine oppfølgerspørsmål. Merkelig hvordan slik kundebehandling kan gi kroner i kassen.