Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Det står litt her:
http://www.statsbudsjettet.no/templates/budsjettsporsmaal.aspx?id=65186&epslanguage=en&parti=&query=lpg&sort=desc

Utdrag:
--------------------------
Regjeringen foreslår å holde veibruksavgiftene på drivstoff nominelt uendret fra 2014 til 2015. Veibruksavgiften er 3,82 kroner per liter for autodiesel og 4,87 kroner per liter for bensin i 2014. Dette tilsvarer henholdsvis 0,11 og 0,15 kroner per energienhet (MJ). Departementet har på usikkert grunnlag beregnet provenyvirkningen av å innføre veibruksavgift på gass på samme nivå som bensin og autodiesel etter energiinnholdet i drivstoffet. Det er lagt til grunn at veibruksavgiften på fossil gass kun skal omfatte gass til veibruk. Tabellen nedenfor viser anslått proveny for de nevnte satsene.
Sats per energienhet | Naturgass | LPG | Provenyendring fra veibruksavgift på gass Mill. kroner

Kr/MJ | Kr/Sm3 | Kr/kg | Påløpt | Bokført
0,11 | 4,19 | 4,86 | 65 | 60
0,15 | 5,95 | 6,91 | 90 | 80



Det gjøres oppmerksom på at innføring av veibruksavgift på gass vil kunne kreve nærmere utredninger som det ikke er mulig å gjennomføre innenfor den tid som er til rådighet.
--------------------------

Om jeg har regnet riktig vil beparelsen i såfall bli maks kr 1 i forhold til bensindrift. Men 38 mill. er jo lavere enn tallene i tabellen over.

Ellers står det litt om hvordan skille autogass fra annen gass. Kanskje det blir tilsatt annen lukt ? :)

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Takk for disse tallene!

Sats per
energienhet Naturgass LPG Provenyendring fra
veibruksavgift på gass
Mill. kroner
Kr/MJ Kr/Sm3 Kr/kg Påløpt Bokført
0,11 4,19 4,86 65 60
0,15 5,95 6,91 90 80

Greit. Hvis man legger seg på samme nivå som diesel (0,11 kr. per MJ) vil LPG få en avgift på 4,86 per kg.

På samme nivå som bensin vil LPG få en avgift på 6,91 per kg.

Så må dette omregnes til liter, ikke kg. Ut fra det jeg har funnet på nettet tilsvarer 1 kg propan i snitt 1,82 liter propan (kan variere med temperatur).

Da får vi disse tallene samme avgift som diesel:

6,91 / 1,82 = 3,8 kr. per liter. Da vil autogass koste i området 10,80 - 11,20 antar jeg.

Ved samme avgift som diesel:

4,86 / 1,82 = 2,67 kr. per liter. Da vil autogass koste i området 9,60 - 10 kr. per liter.

Nå er ikke jeg veldig sterk i matte så med forbehold :))

Også CO2-avgiften legges på/inflasjonsjusteres, det er ikke med i denne beregningen.
Noen betraktninger om dette. For det første er det galskap dersom man ilegger samme avgift etter energimengde på autogass som på bensin fordi dette vil knekke markedet fullstendig. Som vi vet er autogass mye mer miljøvennlig i alle henseender. Det gir også en energidiversifisering.
Legger man seg på samme nivå som diesel vil markedet bestå en stund tipper jeg, men få om noen nye biler bygges om og antall LPG-fyllestasjoner gå gradvis ned?
Men det vil antagelig også avhenge av oljeprisen framover hva som vil lønne seg. Den "lave" oljeprisen vi har nå vil sannsynligvis ikke vare mens propanprisen holder seg mer stabil historisk sett, så det vil til syvende og sist være forhold mellom propan og oljepriser.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Dine beregninger er helt i tråd med mine. Som sagt så er tallet på 38 mill., som de har slengt ut, langt lavere enn de som var nevnt, så man kan jo håpe på et lavere avgiftsnivå.
Når det gjelder miljøet, så er det vel bare CO2 som gjelder for den gjengen der, og der er vel gevinsten liten med LPG (10%?). At biodiesel samtidig fritas for veibruksavgift, sier jo sitt når det gjelder satsingen på "nærmiljøet".

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

På Finansdepartementets sider står det:

"Veibruksavgiften utvides til også å omfatte naturgass og LPG, fra 1. juli, noe som gir inntekter på 45 millioner kroner"
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/prop/2013-2014/prop-1-ls-20132014/7/6.html?id=741142

Siden det er få eller ingen biler i Norge som går på naturgass (bortsett fra biogass) kan man vel regne med at disse 45 millionene i sin helhet er beregnet ut fra LPG-markedet, dvs. bare LPG-autogass.

Jeg tror gevinsten med LPG ift. CO2 er i størrelsesorden 30% men er ikke sikker. Det er tross alt en karbon-hydrogen binding i propan/butan hvor hydrogendelen bare blir til vann.

Vi kan egentlig bare håpe at de modererer seg og ikke legger på for mye avgifter med en gang. Det er jo helt hårreisende hvis de øker opp til nivået for bensin men ingenting vil overraske ift. norske myndigheter og avgiftskåthet kombinert med dumhet, jfr. hvor mange diesel personbiler som går på norske veier. Hvor mange ekstra astmatilfeller og framtidige krefttilfeller dette vil forårsake i storbyene kan man bare gjette på.

Som kjent er det EU-regler som tilsier at autogass skal avgiftsbelegges innen 2020, men jeg så f.eks på en tysk side hvor det kom fram at tyske myndigheter ikke vil avgiftsbelegge før 2020 for å skape forutsigbarhet som det stod. Norske myndigheter bør i det minste innføre en trinnvis økning slik at vi som nylig har konvertert bilen i det minste kan få tilbake investeringen vår som vi har betalt selv i motsetning til elbilsnylterne :))

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015
Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Flogas sier at det er ca. 20000 biler i Norge som går på autogass.
Finansdepartementet hevder at den nye "veibruksavgiften" vil gi inntekter på 45 millioner kr. fra autogass.

Hvis vi deler 45.000000 kr. på 20000 biler får vi kr. 2250. Hvis disse opplysningene stemmer regner man altså med å kreve inn kr. 2250 per bil i gjennomsnitt. Kan det være tilfelle?

Flogas sier at
"Det er i dag ca. 20.000 norske biler som er ombygd og registrert med LPG som drivstoff. Disse ca. 20.000 fremtidsrettede nordmennene som av økonomiske og miljømessige hensyn har valgt å bygge om bilene sine til propan-drift vil nå få en tilleggsregning som svir. Det blir som om alle el-bileiere i Norge skulle få beskjed om at årsavgiften nå steg med 20.000kr/år. Det er selvfølgelig helt urimelig."

20000 kr/år? Det høres helt urimelig ut for meg. Det kan ikke stemme, har de lagt på en null ekstra?

Hvis 2250 kr. per bil er realistisk høres ikke dette ekstremt avskrekkende ut for meg. Det betyr at gevinsten går ned, men det vil fortsatt være mer lønnsomt å kjøre gass enn bensin særlig siden anlegget allerede er montert. Jeg kjører ca. 20000 km i året og ved 15 kr/liter for bensin sparer jeg ca. 4 kr. per mil, altså 8000 kr.(eller kanskje litt mindre for øyeblikket med den lave bensinprisen i distriktet her i helgene). Men jeg går fortsatt i overskudd.

Noen som har noen tanker om disse tallene?


Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Sakset fra søkelinken jeg postet tidligere:

--------------------------------------------------------------------------
Svar på spm. 384 fra Finanskomiteen/Sosialistisk Venstrepartis fraksjon av 22. okt 2014
Vedr. veibruksavgift på gass
-----------------------------
Hva er provenyet av å innføre veiavgift på 5 kr/Sm3 på fossil gass til transport? Vi ber om lovteknisk bistand til forslaget.

Det legges til grunn at veibruksavgiften på gass skal omfatte naturgass og LPG til veitransport.

En veibruksavgift på 5 kroner per Sm3 naturgass tilsvarer om lag 0,13 kroner per energienhet (MJ). Det legges til grunn at veibruksavgiften på LPG skal være på samme nivå etter energiinnholdet i drivstoffet. Dette vil gi en avgiftssats på 5,81 kroner per kg LPG.

Provenyvirkningen av å innføre en veibruksavgift på 5 kroner per Sm3 naturgass og 5,81 kroner per kg LPG anslås på usikkert grunnlag til om lag 75 mill. kroner påløpt og 70 mill. kroner bokført i 2015.

--------------------------------------------------------------------------

Avgift pr. liter avhengig av hvordan man regner mellom MJ/KG/L, men rett i nærheten av 3 kr./L skulle den vel havne dersom tallene over blir en realitet.

Betyr at bensinprisen i dag må være over 13,25 for at jeg skal tjene noe. Enda høyere med økning i CO2 avgiften, Flashlube, etc.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

"Provenyvirkningen av å innføre en veibruksavgift på 5 kroner per Sm3 naturgass og 5,81 kroner per kg LPG anslås på usikkert grunnlag til om lag 75 mill. kroner påløpt og 70 mill. kroner bokført i 2015."

Det er ikke rart at de anser grunnlaget for usikkert siden markedet temmelig sikkert vil gå ned, eventuelt kraftig ned. Jeg tviler på at det blir helt dødt med èn gang, men som sagt vil også mye avhenge av utviklingen i oljeprisen som akkurat nå ikke taler til propanens fordel.

For min del sparer jeg fortsatt litt penger på å kjøre propan med 3 kr/liter i avgift, og siden jeg allerede har bygd om kommer jeg selvsagt til å gjøre det. Men hadde jeg visst om dette ville jeg aldri tatt denne investeringen.
Grunn for flere til å bygge om tviler jeg på at det blir.
Hvordan blir regnestykket ditt FAL?

På sikt tror jeg politikerne må komme til sans og samling og senke avgiften når en ser hvilke fordeler propanen har ift. CO2 og lokal forurensning. Det er byråkratene som styrer mesteparten av dette, så vi er nok avhengige av en politiker på Stortinget eller Regjeringa som innser galskapen i dette og tar et tak :)


Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Jeg dividerer literpris med 0,74 (merforbruk) før jeg sammenligner med bensinprisen; (6,81 + 3) / 0,74 = 13,25. Mulig jeg er litt pessimistisk med tanke på merforbruket, men jeg er rimelig sikker på at det er 1,15L/mil kontra 0,85L/mil i mitt tilfelle.

Ang. ditt siste avsnitt:
http://www.nrk.no/nordland/luftforurensning-skyld-i-450.000-dodsfall-i-europa-1.12086975

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Er det noen som vet mere nøyaktig hva som kommer til å skje med LPG prisen in Norge fra juli i år?

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Ja, veibruksavgiften på LPG fra 1. juli 2015 er foreløpig avblåst, men bare foreløpig :)

"Stortinget har også vedtatt naturgass og LPG skal belastes med veibruksavgift. Dette skal skje fra det tidspunktet departementet bestemmer."

http://www.np.no/aktuelle-saker/nye-avgiftssatser-article830-140.html

Hvis du ser litt nedenfor midten på sida under med oversikt over Statens avgiftssatser ser du at LPG ikke er nevnt i oversikten med veibruksavgift:

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2015/Artikler/Avgiftssatser-2015/

Det snakkes altså om Finansdepartementet her. De har tydeligvis tatt bransjens innsigelser til følge. MEN, siden Stortinget har vedtatt veibruksavgift på LPG og naturgass har de overlatt avgjørelsen for NÅR til Finansdepartementet. I prinsippet kan vel det skje når som helst etter 1. juli men såvidt jeg har forstått MÅ det ikke skje før 2020 fordi det er da EU har krevd det innført. Jeg tipper de vil vurdere det foran hvert nye statsbudsjett framover.

Vi som kjører LPG har fått en utsettelse men sverdet henger over hodet helt klart... :)

I neste omgang bør bransjen jobbe for at LPG avgiftsbelegges maksimalt på lik linje som diesel i og med at CO2-utslippene er 20-30% lavere enn når man kjører bensin. Da er det kanskje håp for LPG/autogass i Norge på sikt også når oljeprisen går opp igjen. Dette fordi prisforskjellen uten avgifter mellom oljeprodukter som diesel/bensin og et hovedsakelig gassprodukt som propan kanskje blir større.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015
Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

"Kan ikke si jeg har merket noe til denne prisnedgangen"

Sant nok, prisen på autogass burde ha gått noe ned nå men anledningen benyttes vel til å melke litt. Men prisen virker i det minste mye mer stabil enn for bensin/diesel. Jeg tenkte mer på hva som skjer når oljeprisen uunngåelig går opp igjen og dermed også prisforskjellen propan-bensin/diesel.

For min del sparer jeg for øyeblikket "bare" rundt 3 kroner mila på å kjøre gass hvis jeg regner 13 kr. literen for bensin som er vanlig i helga. Med veibruksavgift ville jeg sannsynligvis kjørt gass med tap nå :)

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Kjetil
Sant nok, prisen på autogass burde ha gått noe ned nå men anledningen benyttes vel til å melke litt. Men prisen virker i det minste mye mer stabil enn for bensin/diesel.

Vet ikke om stabile priser er noen fordel. Før svingte prisene med makedet slik at den var ca. en krone lavere om sommeren. Etter at Flogas overtok har den vært stabilt høy, ja. De gadd ikke svare på min mail med spørsmål om hvor overskuddet nå tok veien.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

"Vet ikke om stabile priser er noen fordel"

Jeg har ikke hatt gassbil særlig lenge så jeg kjenner ikke godt til forholdene tidligere. Jeg har lagt merke til at det er ganske stor spredning mellom priser ulike steder. Jeg antar at noe skyldes ekstra transportkostnader til usentrale strøk, andre ganger lav konkurranse.

I hvert fall ser det ut til at "spreaden" mellom bensin og autogass er på vei oppover igjen siden oljeprisen også er på tur oppover.
Det er egentlig litt skremmende at diesel og bensinprisen er så høy som nå med bare 60 US$ fatet for Brent olje. Noe skyldes vel lav kronekurs men desto bedre med gass.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Vet ikke om det skyldes eposten min, men Statoil Bryn har nå senket prisen med 83 øre (6,81 - 5,98). Har ikke fyllt på en drøy måned, så det kan være en stund siden.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Utsatt til 2016 p.g.a. praktiske problemer med innføringen...
Økt CO2 avgift (fra 1. juli) til bensin nivå skulle vel utgjøre en femtiøring pr. liter?

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

dette er vel litt i forkant, dokumentet du henviser til er fra 04.01.2015,det har vært møter ang avgift på lpg 05.02.2018

http://www.flogas.no/nyheter/flogas-invitert-til-stortinget

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

CO2 avgift:
https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/co2-avgift-pa-naturgass-og-lpg/id604487/
"For 2010 gjeld avgiftssatsar på 0,43 kroner per Sm3 naturgass og 0,65 kroner per kg LPG"

1 KG LPG ~ 2 liter LPG. Så ca. 0,33 NOK per liter LPG i avgifter ekstra? Det er ikke så verst.

Tar jeg feil?

Vegavgift:
http://www.narf.no/templates/Page.aspx?epslanguage=no&id=14142

Så ikke noe vegavgift på LPG fra juli, men fra neste år (?). Noen som kan gjette hvor høyt det kommer til å bli?

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Er nok økt noe etter 2010.
Jeg tok utgangspunkt i det som står her: http://www.miljostatus.no/Tema/Klima/Klimanorge/Tiltak-og-virkemidler/CO2-avgift/
Altså fra NOK 0,50 til NOK 0,95 pr. liter. Uansett ikke så mye økning.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

"For LPG øker avgiften med 22 øre til kr 1,23 per kilo."
http://energigass.no/utsetter-veibruksavgift-oker-co2-avgift/

Kanskje den er blitt justert ut fra hvor mye CO2 som egentlig avgis ved forbrenning?

2640 gram CO2/liter diesel.
2392 gram CO2/liter bensin.
1665 gram CO2/liter LPG.

http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co2-emission-level-fuel-consumption

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Har ikke merket noen prisoppgang etter 1. juli. Statoil har derimot satt ned prisen fra 5,98 til 4,99.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Statoil, selger de autogass? Hvor er det de selger så billig?

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Kjetil
Statoil, selger de autogass? Hvor er det de selger så billig?

Statoil Service Bryn
Nils Hansensvei 15
0667 Oslo

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Takk for den. Ikke så ofte jeg er i Oslo men den skal legges inn på GPS :)

De to stasjonene jeg tanker fast på har holdt den samme prisen helt siden i fjor da jeg fikk installert gassanlegg. Rundt 7 kr. framstår nå som "dyrt", men jeg er likevel glad Veibruksavgiften er utsatt.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Mulig GasTech på Alnabru er enda billigere. Har ikke sjekket der på en stund, men de gangene jeg har gjort det har det vært rundt 20 øre billigere. Jeg har 30 øre rabatt med Statoil kort, så da blir det billigere der allikavel.

Ref linken til info fra FloGas som jeg postet tidligere i tråden, så har prisen på propan gått ned med 66% på ett år, så med 7 kroner tjener de ganske bra.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

De må tjene rått nå. Men der ligger også håpet at autogassmarkedet kan bestå i framtida selv med Veibruksavgift, dvs. dersom LPG holder seg betydelig lavere i pris per energienhet enn bensin og diesel.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015
Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Velger å poste i denne tråden, selv om posten angår 2016.

http://www.flogas.no/nyheter/regjeringen-utsetter-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Noen som har fått med seg om det reviderte inneholdt noe ang. LPG? Kanskje de har glemt oss :)

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Har ikke sett noe sted at de utsetter avgiften nok en gang, så denne gangen kommer den nok. Med 6,91 per kg for LPG blir dette markedet dødt som stein nokså fort vil jeg tro. LPG er ca. 0,575 kg per liter som gir ca. 3,97 kr. avgift per liter. I praksis vil det nå bli langt billigere å kjøre diesel, i hvert fall med en effektiv dieselmotor. Om jeg kjører gass eller bensin blir nå hipp som happ kostnadsmessig. For min del blir vel siste besparelsen på en stund en ferietur nede i Europa i juli :)

Her fra Lovdata:

Fra 1. juli 2016 gjøres følgende endringer:


§ 1 første ledd ny bokstav d skal lyde:

d) LPG per kg: kr 6,91.

§ 1 annet ledd skal lyde:

Andel bioetanol innblandet i bensin, andel biodiesel innblandet i mineralolje, og andel biogass innblandet i naturgass og LPG, inngår ikke i avgiftsgrunnlaget ved beregningen av avgiften etter første ledd bokstav a til d.

§ 6 skal lyde:

§ 6. Det gis fritak for avgift på naturgass og LPG

c) til bruk i følgende motorvogner:

1. traktorer,

2. motorvogner registrert på kjennemerker med lysegule tegn på sort bunn,

3. motorredskaper,

4. tilhørende Den nordiske investeringsbank og som er nødvendig for bankens offisielle virksomhet,

5. tilhørende NATO eller NATOs hovedkvarter i Norge, styrker eller personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra land som deltar i Partnerskap for fred.

d) til annen bruk enn framdrift av motorvogn

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Veiavgiften endte visst på omtrent 35 øre pr liter. Ikke så verst med tanke på hva varslet avgift ville bli.

Tanket for øvrig LPG på en stasjon i Rogaland i dag, og ingen avgift var lagt på prisen der.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Helt greit at jeg tok feil i mai :))

Ingen prisøkning her i Telemark og Vestfold heller foreløpig. Tanka for 5,80 i Larvik i dag og 6,99 i Porsgrunn for noen dager siden. Snakka med en stasjonseier og han sa det samme, 35 øre. Så da har vi vel fått en slags utsettelse i minst nok et år, er vi heldige får vi helt til 2020.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Jeg snakket så vidt med stasjonseieren, og han hadde ikke peiling på hvordan avgiften skulle kreves inn, så godt mulig det går en stund før avgiften er effektiv☺

Flere stasjoner i Rogaland har lagt ned, og rapporter fra andre tyder på at det er samme tendenser i andre fylker også. Kanskje stasjonseierene er lei av uforutsigbarhet med tanke på avgiftsbelegging? I tillegg synes jeg det svært ofte er feil på fylleutstyr, så kanskje lysten til å investere ikke lenger er særlig til stede?

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Skjønner jeg veldig godt i tilfelle. Politisk vingling er det verste som er for næringslivet. Det er ikke gratis å holde pumper og utstyr. Men de to stasjonene hvor jeg pleier å fylle, og særlig den ene har hovedinntekten fra flaskegass, autogassen blir bare en biinntekt. Sånn sett skulle man tro det vil lønne seg å holde pumpene åpne så lenge kjøring på gass er billigere enn bensin, men de må jo selvsagt ha en viss omsetning på autogass. Bensinprisen har steget jevnt og trutt de siste månedene også. Vi får se.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Circle K har økt prisen fra 5,39 til 5,79 og svarer på forespørsel at dette er en direkte følge av veibruksavgiften. Så da har de vel fått oppgitt et kontonummer hos skatteeeetaten de kan sette pengene inn på :)
Se pkt. 5
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/rundskriv-retningslinjer-og-andre-rettskilder/rundskriv/rundskriv-om-innforing-av-veibruksavgift-pa-lpg

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

5,79 er likevel billig. Jeg visste overhodet ikke at Circle K/Statoil selger autogass. Hvor gjør de det?

Ellers var det et smart trekk å innføre en liten veibruksavgift i første omgang. Mye politikk i dette. Autogassmarkedet går ikke til grunne med så lav avgift, og Venstre/Zero kan påstå at avgiftsbeleggingen har begynt.
Nå kan vi forvente at tommelen blir skrudd litt til for hvert eneste år framover.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

LPG selges bl.a. av Circle K Bryn i Oslo. Statoil solgte propanvirksomheten til Flogas Norge for noen år siden, men opprettholdt salget ved stasjonene.
Fylte på Årvold (LPG Norge, Moss) for noen dager siden og betalte 6,39. Vet ikke om det var med eller uten avgiften. Greit nok om man behøver påfyll på vei sørover.

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Takk for tips. Skal snart til Sverige på ferie. Veldig begrensa med autogasstasjoner der og prisen ser ut til å ligge mellom 9-10 kr./liter. Jeg kommer nok til å fylle på dem jeg kjører forbi likevel. Har snart kjørt 40000 uten oljeskift, olja ser ikke ut til å bli svart :)

Re: Veibruksavgift på LPG, statsbudsjettet 2015

Kjetil
Nå kan vi forvente at tommelen blir skrudd litt til for hvert eneste år framover.

2017: Bensin + 5%, diesel + 12,2%, LPG + 115,9%!