Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
SUNDKLASSEN

KUNNE GODT I DETTE FORUM TÆNKE MIG AT HØRE FRA ANDRE DER HAR SEJLET MED SUNDKLASSEN,DISSE HELT UNIKKE SKIBE SOM GJORDE DRENGE TIL MÆND.

OVKS
PER JENSEN "FORMAND"

Email  
Re: SUNDKLASSEN

Er det Per Jensen fra Nykøbing F?

Email  

JA DET ER DET I EGEN HØJE PERSON NU BOSAT I SOLRØD OG OVERSERGENT I MARINEHJEMMEVÆRNET

Email  

JEG KAN SE AT MANGE HAR VÆRET FORBI MIT INDLÆG,JEG TROR LIGE JEG SÆTTER EN PERIODE PÅ ,MØNSTREDE PÅ ALSSUND I 1973,SÅ GIK DET OVER FLERE BÅDE,BLA SØOPMÅLING MED GULDBORGSUND FREM TIL 1977,HVOR JEG AFMØNSTREDE ULVSUND,FOR AT MØNSTRE INSPEKTIONSSKIBET INGOLF,MEN DET ER EN HELT ANDEN HISTORIE.

PER JENSEN
OVKS MINE

Email  

Jeg var tjenstgørende som Math/Overkonstabel AR på OMØSUND og EGERNSUND i 61/62 vi strøg bl. a ruten til det dengang nye Stigsnæsraffinaderi.
Der blev også tid til kielerugen i 61, noget som alle minestrygerbesætninger så frem til.
Jeg blev senere overflyttet til ASVIG OG SANDVIG hvor vi tilbragte nogle gode uger på afmagnetariseringsstationen i Friederickshafen ved Kiel. De nye minestrygere skulle være fuldstændigt magnetisk neutrale, det var meget svært at opnå dette,
vi sejlede mange ture og lå fortøjet ved målebroen i flere dage før resultatet var tilfredsstillende.

J.Ploug Poulsen

Email  

Jeg var "Hov" på henholdsvis Aarøsund og Ulvsund 1981/82. Deltog i en Stanavforschan ombord på Ulvsund. Vil blot sige at det var en fantastisk tid, og skibene var for mig en god oplevelse, da jeg efter nogle uger fik bevægelserne ind under huden.

Jeg kan læse mig til at de fleste sundbåde er ophugget i Amsterdam, MEN hvad blev der af Aarøsund?

For et par år siden faldt jeg nærmest over en Sundbåd i Oslo havn, og fik et par dage senere lejlighed til at komme ombord. Jeg blev venligt vist rundt af en pensioneret officer, som idag er en del af dette omsejlende museum/forening. Jeg blev såmænd inviteret med på en tur til Bergen, men måtte tilbage til DK.

Mvh. Martin Holm

Jeg var på Grønsund for en kort periode som Hovmester, under min værnepligt i 95.

Det var en knagende og knirkene oplevelse, med et havari på turen til Belgien, samt et møde med et gelænder til agterbanjen, da hun rullede og jeg mistede grebet og fljø en tur fra kabysen gennem caferteriet.

Ellers et dejligt skib.

Nicolaj

- Gnist Sehested -

Email  

Martin Holm > Sundbådene "Bluebird-klassen" blev faktisk solgt/overført til en del lande under Marshall-hjælpen, blandt andet Norge.

Jeg sejlede selv på diverse enheder i perioden 81-85.
Tror faktisk kun det er Egernsund jeg ikke har været på.
Det var nogle gode gamle både at sejle på, og vi kom da også noget rundt.
Stanaforchan, Blue Harrier og Kadet-sommertogt hvert år bragte os rundt i det meste af europa.

Hej

Har været udlånt til Ulvsund, var på STANAFORCHAN fra jan til mar 1982.

MVH
Tommy

Email  

DET ER RART AT SE AT ANDRE OGSÅ HAR HAFT GODE TIMER MED DISSE BÅDE,JA MAN GLEMMER ALDRIG EN BLUE HARRIER,DISSE STRYGEØVELSER SOM IKKE LEVNEDE MEGEN SØVN TIL GASTERNE,MEN HÅRDT ARBEJDE PÅ AGTERDÆKKET.
DET TRAK SØM UD AT STRYGE MINER DENGANG.

Email  

Jeg var ombord i Ulfsund i 10 md 1960-61.
Vores første Skipper hed Thorsen.En virkelig rar mand at sejle med.
Ny skipper fra een af spagettibådene,Hother Jensen fik vi så.
Vi strøg en hel måned eller mere i Femernbælt.Som teleplotter havde jeg hundevagten sammen med 3`kommanderende,som altid sørgede for at jeg osse fik en kop kaffe og en ostemad.Det var en god tid.En god besætning og officerer og mange gode oplevelser.
De sure har vi glemt

Email  

Rart at se du fortsat er i live PerFormand.Var med forskellige strygere omkring 76-77. Som SG IT under Stighøj og Hald, og bl.a. sammen med OSMI Anders Østergaard og OSMS Per "Lys og bal". Sluttede med en tur i dok i Assens sammen med Grev Christian og Mester Rikke.

Email  

Der findes en glimrende serie billeder fra Stanavforchan i 1977 på denne side http://www.nato.int/multi/photos/1977/m770301a.htm

Mvh
Martin Holm
(Aarøsund og Ulvsund 1981 - 82)

Email  

Hej med jer,
Jeg hedder Frederik Jacques.Jeg var tjenestegørende i Sundklassen tilbage i Mar/82 til Aug/88. Først på ulvsund med skibsnr 227.Derefter Guldborgsund,som egentlig var et opmålingsskib.Så fik vi Vilsund som var nyrenoveret. Derefter et smut på Grønsund,men vi fandt udaf at hækken var gennemråden,så tilbage til Vilsund.
En fantastisk tid jeg sent vil glemme.Gode oplevelser både fagligt og rent socialt. Vi var en enhed af kollegaer der sejlede sammen i den periode,godt sammentømmeret. Jeg kan huske Banjemester Peter Sjong,Luffe,Ki Rene conrad, ar André Hedelund,Brian falkenhard,Michael kvist,Jack Hartvig,...Og en sjov tid på flådestation Korsør. Bylivet i Korsør med drengene på Tinghuskroen....altid,når vi ik sejlede..vi sejlede nemli på et tidspunkt ca 160-200 dage om året..

Email  

Kan oplyse at jeg i 79 var udlånt i 14 dage til Egernsund (eller Rotten som hun noget respektløst blev kaldt af andre skibsbesætninger) under en skoledelingstur til Frederiksstad i Norge. Sjov tur. Eneste uheld var at under besøget blev hun og Grønsund revet løs fra hhv. fortrosse og forspring da et stort handelsskib kom forbi og skabte for meget sug. Det gav nogle hektiske minutter indtil vi igen havde fået dem sikkert fortøjet.
Noget andet sjovt var at Møen (M82) skulle have været med på togtet, men måtte vende om i Kattegat pga. maskinskade. Da vi kom tilbage til hende var der nogle krast misundelige bemærkninger fra den øvrige besætning. LOL.

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Online Photo Albums   Free Blogs   Free Web Hosting   Cheap Domains 
powered by Powered by Bravenet bravenet.com

Return to the Web Site (US version) - Retur til Fl├ądens Historie (Dansk udgave)

Copyright 2006-2007 - All rights reserved/Alle rettigheder forbeholdes.

The Design was last updated: 2006-10-16 - Designet er sidst opdateret: 16. oktober 2006