Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
« | | 1 | 2 | 3 | | »
Author
Comment
Hvad blev der af dem?

Der er ofte efterlysninger omkring udfasede orlogsfartøjer. Det er heldigvis ikke alle der bliver ophugget, men derimod bliver brugt til civile opgaver.

MHV 83 MANØ slider i det på Øresund under navnet "Sonte".

MHV 23 PARTISAN er skoleskib på Marstal Navigationsskole under navnet "Pia".

Er der andre tidligere orlogsfatøjer i nuværende eller tidligere civil tjeneste?

Email  
Re: Hvad blev der af dem?

Og så er der "A558 SLEIPNER", som idag sejler med lystfiskere!

Skibets historie
Bygget på Schiffswerft Arp. Laboe i 1943 som torpedotransportbåd til den Tyske marine, gjorde tjeneste under navnet "ALBERT GALLISCH" i perioden 1943 til 1945 Overtaget af den danske marine i 1945. I 1977 deltog skibet i filmen "Piger til søs". Købt af Elida Havfiskeri i 1987 og omdøbt til ANTARES, Skibet blev samme år ombygget til sejlads med lystfiskere.

Vore gode gamle minelægger Langeland sejler vel som dykkerskib, - så den i Korsør for nogle år siden.

Hej Henrik

Her en lille liste

BESKYTTEREN = AMIRAL PITKA Søvernet Estland.
ELBJØRNEN = Privat eje i Danmark.
LINDORMEN = TASUJA Søværnet i Estland.
LOSSEN = Solgt til Estonian Maritime Academy.
MALLEMUKKEN = AHTI Søværnet Estland.
RIMFAXE = Privar eje i Afrika.
SKINFAXE = Privat eje i Afrika.

MHV 23 (Ex. MHV 24)PATRIOTEN Privat eje i Sønderborg sejler i 2003 på de tillige dansk vestindiske øer som lystfiskebåd. Efter oplysning fra Sønderborg Havne Kontor.

Når jeg finder mere sender jeg en mail til dig OK ?

Mvh.
Rudi

Email  

Hej Rudi.

Det lyder godt.

Hilsen
Henrik

Email  

MHV 75 LUNA I PRIVAT EJE UNDER NAVNET GAMLE LUNA LIGGER I STUBBEKØBING.

PER JENSEN

Email  

Hej V. Rasmussen.

Nej, Barsø-kutteren "Vejrø" fungere som dykkerskib. Ved ikke om den skal skiftes ud med Holm-klassen eller Mk. II fartøjerne?!

Mvh. Casper Olsen

Email  

Hej Casper

Gamle LANGELAND fungerer ganske rigtigt som dykkerskib, men privat.

Det er LÆSØ og ikke VEJRØ, der anvendes som dykkerskib i søværnet. VEJRØ udgik af flåden sidste år og blev solgt på auktion for 400.000 kr.

mvh Johnny Balsved

Hej Johnny!

Det er selvfølgelig korrekt! . Jeg fumlede lige rundt i alle de "ø'er" der!
Okay. Kender du/nogen af i andre navnet på det firma som har Langeland?

Mvh. Casper Olsen

Email  

Hej Casper

MONONIA som LANGELAND heder i dag. Ejes af Mononia Nigeria Ltd. Afrika. som købte båden af Scandyk Danmark, dengang med navnet SCANDIVER.

Mvh.
Rudi

Email  

Hej Rudi!

Okay, tak for svaret!

Mvh. Casper Olsen

Email  

Hej

Lossen er kommet til Estland og har nu navnet KRISTIINA - Har fundet nogle fotos af Ex Lossen som Kristiina (med to I er) Hvis nogen vil have en kopi så mail lige til mig.

Mvh.
Rudi

Email  

Har selv sejlet med TPMbådene "Bredal" og "Suenson".Ved at de blev udfaset 2000 men dem er der vel ikke nogle private der har råd til at sejle med.
MVH Jes

Email  

De er alle skrottet undtagen Sehested, som ligger på Holmen som museumsskib! desværre!

Det gør lidt ondt men det var ventet.Det var nogle fantastiske både.Havde min værnepligt 95-96 og tænker tit tilbage på den tid.Som messegast var der mange sure tider men som rorgast under klart skib og med 12500 HK i "røven",var alt glemt.
MVH Jes"Fanø"

Email  

Hej

Når vi nu ripper op i gamle skib, Har jeg læst et sted, jeg mener i SVN-ORT. At Y 338 TULUGAQ skal afløse Y 307 LÆSØ som dykkerskib engang når de nye Inspektions Patruljebåde er indgået i flådens tal om to - tre år. Pga. TULUGAQ er støre og nogle år yngre ca. 6 år.

Hilsen
Rudi

Email  

Hej!

Hmm... Jeg ville nu umiddelbart finde det passende at afsætte penge (om ikke andet i det næste forsvarsforlig!) til et dykkerskib! Og det skal KUN bruges som dykkerskib.

Mvh. Casper Olsen

Email  

Hej Casper!

Hvis det nuværende dykkerskib LÆSØ bliver afløst af TULUGAQ, syntes jeg det er et godt bytte. TULUGAQ er en del større og mere sødygtigt end LÆSØ. Det vil være en glimrende platform for dykkere set i danske forhold! Selvfølgelig kunne det være rart at få et nybygget nydesignet dykkerskib... Men set i spejlet af hvad forsvaret ellers skal bruge penge på i de kommende år, må det være ok med TULUGAQ...
Er det iøvrigt bekræftet at det bliver det fremtidige dykkerskib? Lars

Glemte lige at tilføje at LÆSØ faktisk KUN bliver brugt som dykkerskib. Lars

Hej Lars!

Ja - Det var et nybygget og mere moderne skib jeg også havde i tankerne!... Men lad os da håbe at det gamle instpktionsskip bliver et godt dykkerskib!

Mvh. Casper Olsen

Email  

Glem ikke de 3 Standard Flex skibe som for nylig er blevet solgt til Litauen!

Mener det drejer sig om: P550 Flyvefisken, P551 Hajen og P559 Lommen.

Jeg ved ikke om de er blevet hentet/leveret endnu men de skal da med. P559 er vist stadig sejlende.

Venlig hilsen
Anders Jakobsen

Jeg har lige været en tur i Svendborg. Der fik jeg øje på 2 enheder af Daphne-klassen. Skroget er blevet malet blåt og resten delvist hvidt uden på den grå farve.

Gad vide hvilke 2 der er tale om?

I 1992 eller 93 kan jeg huske at der lå to af de oplagte enheder i Stege havn. De var blevet påmalet: "X Nej til EF".
Gad vide om det er de samme enheder der nu ligger i Svendborg?

Email  

Hej Henrik

Har set en LILLE BOTVED under tysk flag i Flensburg
nyt navn "DIE SONNE" Ham som ejer denne båd, kommer fra Hamburg og heder Harald H. Bremer.

Den gamle "AGNETE" fra 1937.(i flåden fra 1937 - 1966) Sejler stadig vandet tyndt.

Hilsen
Rudi

Email  

Hej
De 2 Daphne-både i Svendborg er Dryaden og Havfruen.
Mvh Svenn

Hvem ejer de to skibe i svendborg og bliver de brugt til noget
mvh Nicki

På hjemmesiden orlas-produkt.dk -> skrotning af skibe kan man følge med i Møens endeligt. Hun ligger og venter på ophugning. På samme side, kan man se et andet fartøj. Er det mon et tidligere orlogsfartøj og hvilket?

Det lille fartøj, ligner et tysk torpedoindbjergningsfartøj, Type 430A. Der blev bygget et antal omkring 1966 og i 2000 var der 2 tilbage, TF 5 og 6.

Det andet fartøj ligner et tysk (opr. vesttysk) torpedoindbjergningsfartøj af type 430A. Der blev bygget et antal omkring 1966 og i 2000 var der 2 tilbage, TF5 og 6.

Hej

Møen var så godt som væk i januar, de billeder må være gamle. Jeg var en tur forbi under test af
svn-gummibåd. Der var kun den del af skroget som normalt er under vandet, samt mineporterne agter der var tilbage.

Det var i januar, og der lå Fyen og ventede, er der nogen der ved, om de er gået igang med Fyen.

Hilsen Peter

HEJ
HAR VÆRET PÅ ORLAS SIDE DET BILLEDE ER TAGET PÅ FLÅDESTATIONEN I FREDRIKSHAVN DET ANDET FARTØJ ER KABELMINELÆGGEREN LOSSEN N 44.

HILSEN
PER J

Email  

Det var selvfølgelig ophuggeren jeg sejlede forbi

jeg tror nok Fyen blev slæbt derhen i december/januar

Hej alle sammen.

Det fartøj i ser sammen med MØEN i Frederikshavn, er en tysk torpedo - fangboot TF - kl. (NATO - kode)ved den tyske marine, har den type nr. 430. Den er på næsten samme længde som MHV 80 - kl. (ex MS - kl.)TF er ca. 25 m. Hvis MHV 80 - kr. Var på ca. 24 m.
Ex. TF 2 tilhøre i dag ophugger frima Orlas Produkt ApS.

Mvh.
Rudi

Email  

FYEN er også skåret ned til ca 1 meter over vandlinien.

Mvh Christian

Re: Re: Hvad blev der af dem?

Sorry , but i've got a question concerning the Dryaden. Does somebody got more information about this vessel. Plans, pictures, state of the vessel at the moment, everything which can be interesting to know. Thanks in advance.
Bart

Email  

HEJ.

Jeg fandt lige lidt til Hvad blev der af dem.
MHV 20 BAUNEN i dag Motor Yachten "KATTEGAT"
nu sort skrog og gul overbygning.

MvH.
Rudi

Email  

Er der nogen som ved hvad der skete med minestrygerne af Vig-klassen.
M.v.h Jorgen

Email  

Er der nogen i kredsen som ved hvad der blev af minestrygerne af Vig-klassen efter udfasningen.
M.v.h Jorgen

Email  

Hej.

Ang. Vig - kl. Er ASVIG - MOSVIG og SÆLVIG ophugget.
SANVIG blev solgt til det skotske frima Ross & sons for USD 33.333, - i 1976. Oplysningen er fra bogen Flådens Skibe Og Fartøjer 1945 - 1995. Af Gunnar Olsen og Svenn Storgaard.

MvH
Rudi

Email  

Forleden stødte jeg på et link, som førte mig til P510 Søløven - nu Antigoni og P511 Søridderen - nu Christina. De sejler begge for "Ionian Cruises", som turistbåde. Nærmest ukendelige:

http://www.ionian-cruises.com/fleet.htm

Antigoni(P510)blev ombygget i 1997. Kan pt. erhverves for 430.000 $

Læs mere her (description -> more details): http://www.boatquest.com/Commercial/Day-Passenger/Category/Length/46663/Feet/USD/1/boats.aspx

BMTP Forum holder øje med hvor "the Danish Braves" befinder sig:

http://www.bmpt.org.uk/forum/forum_posts.asp?TID=175&get=last

Email  

Ved godt at dette er en ældre traad, men saa forleden paa tekst-TV at ex-SDC DAPHNE skulle være strandet ved Langeland i den nylige storm, den skulle have været paa vej til værft, for at blive ombygget til "yacht". Gad vide om det er selve Daphne, eller én af de ovennævnte søstre. Journalister er jo ikke saa grundige!

mvh.
Kristoffer Mogensen

Email  

F352 PEDER SKRAM ligger jo ved holmen som muserumsskib men det ved i jo alle godt, men den gælder jo også....

Email  
Re: Hvad blev der af dem? (Daphne)

Jo det er Daphne se her http://www.faa.dk/article/32228?image=2&articleid=32228
MVH
Lars Juel Nielsen

Har vidst billeder af de 2 Daphne klassen i Svendborg vids det har interresse, også for har balsved. MS 2 er iøvrigt på Langeandsfortet sammen med Springeren (Tumlerenklassen) så er der også en Springer i Aalborg en Sælen på Holmen. de 2 andre er vidst nævnt ;-)

hej.peder skram ligger på holmen og HERLUF TROLLE
blev hugget op desvære! men de har vist også udtjent deres værnepligt.med en lang historie bag sig.

hilsen Daniel Mathiasen

Email  

Også er der jo Fregatten Jylland i Ebeltoft :-D

the 2 daphne ships in svendborg harbour are an owned by an american. the ships have also been in nakskov harbour for many years ago early 90s they are for sale contact svendborg harbour. best regards minestryger 1941 ole marius hansen

MHV 70 og MHV 71 ejes af Ove Rasmussen, Hobro.
Skibene ligger i Mariager og skal totalrenoveres på ejerens eget værft på Læsø.

MHV 72 ligger - som andre også har skrvet om - i Fåborg.

Email  

Minestrygerne ASVIG, SÆLVIG og MOSVIG blev solgt til ophugning, - SANDVIG består fortsat som et særdeles flot luksus skib i Barcelona

Email  

Minestrygerne ASVIG, MOSVIG, og SÆLVIG blev solgt til ophugning
SANDVIG befinder sig i BARCELONA som et meget flot udrustet luksuskib

Email  

Hej...

Fandt en gammel artikel i ældre Søfart. P 534 NAJADEN heder i dag WESTWIND og har hjemme havn Fredensborg ved Esrom Sø. Så WESTWIND lægger nok aldrig til i sin hjemmehavn. Uden hjælp af en stor blokvogn og en mobilkran.

Hilsen
Rudi

Email  

P534 NAJADEN hedder idag WESTWIND frederiksværk, og er i privat eje.
Den er tilsalg igennem HUGO HEIN

Email  
« | | 1 | 2 | 3 | | »
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Counters & Site Stats   Online Photo Albums   Free Blogs   Free Web Hosting 
powered by Powered by Bravenet bravenet.com

Return to the Web Site (US version) - Retur til Fl├ądens Historie (Dansk udgave)

Copyright 2006-2007 - All rights reserved/Alle rettigheder forbeholdes.

The Design was last updated: 2006-10-16 - Designet er sidst opdateret: 16. oktober 2006