Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
Radar på Falken kl

Hej, kan nogen her huske og datere hvornår Falken Kl fik Phillips radar installeret?
På de ældste billeder af er det formentlig en Decca radar, som klasse blev født med

Venlig hilsen
Jens

Email  
Re: Radar på Falken kl

Prøv evt at kontakte mtb vennerne på
http://mtbvenner.minisite.dk/

Email  

Hej.
Jeg sejlede som regnskabsfører på Laxen/Makrellen
l 69/70, da havde Falken .Phlips radar.
Hilsen Peter

Email  
[:)] Re: Radar på Falken kl

Hej igen,

jeg forsøger bare på at få lidt mere faktuel historie fastlagt. I bøger og også på denne site, går man ikke så meget op den elektroniske udrustning af skibene. Jeg mener, at det ikke var en uvæsentlig del af flådens slagkraft og mobilitetsevne.
Årsagerne til at radar'en blev skiftet kan jo være mange, måske var den først installerede type ikke præcis nok til at matche TORCI udstyret? Eller var Phillips type endnu ikke på markedet?

Venlig hilsen Jens

Jeg kender selv Phillips radar'en udmærket, idet jeg var tekniker på Glenten/Falken i 74-76

Email  

Hej.
Jeg er ikke teknikker,men CH i 111 div. var misundelige på 112 div. m.h. til radaren. Philips var
bedre med afstandsringen.
Hilsen Peter

Email  

Pens. kommandør Peter Broberg er i gang med en bog om søværnets kampinformation 1945-2008. Heri beskriver han bl.a. udviklingen i søværnets radaranlæg i perioden.
Bogen udkommer forhåbnentligt i 2009, men projektet er endnu i sin vorden, så mere præcist kan det ikke siges...

Mvh Søren Nørby
Marinens Bibliotek

Ps. skulle nogen have fotografier af orlogsgaster i færd med at betjene radaranlæg om bord på flådens skibe, så hører jeg gerne om det - den slags billeder vil vi gerne benytte som illustrationer til bogen.

Er den bog blevet udgivet?

Med venlig hilsen

Henrik Jensen

Nope. Broberg døde inden han kunne skrive den færdig. Asger Bagge arbejder videre med projektet, men jeg er ikke klar over, hvor langt han er med projektet...

/Nørby

Email  

Nu da vi er inde på emnet, er der overhovedet nogle tilgængelige resourcer om Søværnets elektronik?

Ikke rigtigt. Et par ældre artikler i Tidsskrift for Søvæsen er vist alt...
/Nørby

Det kunne måske være et nyt projekt for Søren?
Der må jo være læsere her der kan bidrage med noget, og der må være nogle i Pesk-foreningen, der kan noget.
Jeg vil da gerne stille min viden til rådighed.

Mvh. Jens

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Online Photo Albums   Free Blogs   Email Forms   Free Web Tools 
powered by Powered by Bravenet bravenet.com

Return to the Web Site (US version) - Retur til Fl├ądens Historie (Dansk udgave)

Copyright 2006-2007 - All rights reserved/Alle rettigheder forbeholdes.

The Design was last updated: 2006-10-16 - Designet er sidst opdateret: 16. oktober 2006