Danish Naval History Web Forum

Danish Naval History Web Forum
This Forum is Locked
Author
Comment
Frie billeder af det danske søværns skibe søges

Hej - jeg er aktiv på Wikipedia (dansk Wikipedia), hvor jeg blandt andet er i gang med at illustrere artikler vedr. det danske søværn. Derfor søger jeg nogle frie billeder af både nuværende og tidligere danske enheder. Frie billeder vil typisk betyde, at billederne skal frigives under den såkaldte Navngivelse-Del på samme vilkår 3.0 Unported-licens. I korte træk må billeder, der er frigivet under denne licens:
* Fremstilles i et ubegrænset antal eksemplarer
* Anvendes til alt
* Modificeres og viderdistribueres i modificeret form
Under forudsætning af at:
* Den oprindelige skaber altid krediteres
* At afledte værker frigives under samme licens
Det er muligt at anvende andre og mere frie licenser (som f.eks. Public domain) men den tidligere nævnte, er den mest anvendte til denne slags billeder.

De billeder der ville være rare at få er:
* Billeder af Svanen og/eller Thyra
* Billeder af Barsø-klassen
* Billeder af Willemoes-klassen
* Billeder af Falster-klassen
* Billeder af Agdlek-klassen
* Billeder af Knud Rasmussen-klassen
* Billeder af Diana-klassen og
* Billeder af Holmen-klassen

Skulle du have lyst til at bidrage med billeder, er der flere måder at gøre det på:
* Du kan skrive et indlæg her, med en henvisning til billedet og en klar tilkendegivelse af at du tillader at billedet frigives (noget i retning af "Jeg XXX frigiver hermed billedet yyy.jpg, forestillende YYY under Navngivelse-Del på samme vilkår 3.0 Unported").
* Du kan kontakte mig på e-mail wiki snabel-a 5cm punktum dk
* Eller hvis du er lidt frisk og selv vil uploade dem til Wikipedia (hvilket er det bedste), så kan du oprette dig på Wikimedia Commons og selv uploade billederne via upload-formen (den danske upload-form er ikke rigtigt god, jeg foretrækker den engelske, men også de tyske og norske er gode). Det eneste der er vigtigt, er at vælge den korrekte licens og at tilføje filen til kategorien (under Kategorier/Categories/Kategorien alt efter sprog) Naval ships of Denmark, så de bliver samlet med de andre billeder af søværnets enheder.

På forhånd tak og med venlig hilsen Henrik

Re: Frie billeder af det danske søværns skibe søges

Jeg har nogle billeder af Absalon,Willemoes, Knud Rasmussen og Diana på Photobucket
http://s296.photobucket.com/albums/mm200/fsorensen/Ships/

(se under menuerne Absalon og Korsoer)

De er til fri afbenyttelse (dog sætter jeg pris på at blvie citeret som fotograf).
Jeg har også en del fotos fra Danex05 og 07 der måske kunne have interesse.
Dem sender jeg gerne på en DVD

Hej Henrik!

Kan du så ikke også rette den her side: http://en.wikipedia.org/wiki/CB90 ! Der står nemlig ikke noget om Danmarks CB90'ere. Og måske evt. smide et billede ind af en af vores LCP'ere der.

Mvh. Casper Olsen

Hey Henrik

Har en del billeder af Holm - kl. / Flyvefisken - kl. / Diana - kl. / Barsø - kl. / Niels Juel - kl.
men kunne du ikke sende mig din mail ard.

MvH.
Rudi

Hej alle tre og allerførst tak for jeres velvillighed :)

Flemming: Du har nogle ganske gode billeder der. Umiddelbart har jeg i hvert tilfælde fundet 3 der er interessante. Det jeg vil gøre er at kreditere Flemming Sørensen og så henvise til din billedside for kilde og til denne tråd for tilladelse. Er det acceptabelt?
Med hensyn til DVD'erne så lyder det meget interessant - kunne jeg ikke få dig til at maile til den mail-adresse, der står i det oprindelige indlæg?

Casper: Det ville jeg hjertens gerne, bortset fra at hverken de danske LCP'er eller SAR-fartøjer for den sags skyld er af CB90-modellen Den danske udgave er nemlig SRC90E og ikke CB90. Forskellene er primært (SRC90E mod CB90):
* Længden: 10,8 meter mod 15,9
* Effekten: 650-800 hk mod 625-675 hk
* Deplacement: 7,2 t mod 18,3-20,5 t
CB90'erne varierer lidt alt efter om det er 90H eller 90L, mens de danske fartøjer varierer lidt mellem LCP-udgaven og SAR-udgaven (Johnnys oplysninger er ikke helt præcise).
SRC90E'en hedder i øvrigt SB90E i sin civile udgave. Nå - det var så kæphest nok for i dag

Rudi: Min mail-adresse står i mit første indlæg - lidt kryptisk for ikke at ryge i spam-hajernes kløer, men den burde være til at gennemskue. Ellers må du lige skrive igen for jeg er selvfølgelig meget interesseret

MVH
Henrik

http://www.storebro.se/Nav.aspx?pageid=79

Nårh for helved! UPS! Men hva... Hvis du så har tid kunne du jo oprette en side om SRC90E!

Mvh. Casper Olsen

Det kunne jo godt ske ja :)

Det sjove er så at den svenske flåde, faktisk har afskaffet 16 SRC90E'er de var i besiddelse af (i følge den her side forærede de dem endda væk), til fordel for flere CB90'ere. Men det skal man jo nok ikke tænke så meget over...

MVH
Henrik

P.S. Flemming: Jeg har nu lagt tre af dine billeder op. Sådan her ser det ud:

• P547 Sehested.jpg
  • P570 Knud Rasmussen.jpg
  • RDN LCP2 SRC90E.jpg

• Re: Frie billeder af det danske søværns skibe søges

Hej Henrik
    Jeg sender en mail snarest denne uge.
    Mht billedet af Knus Rasmussen bør du nok lige udnerstrege, at det er photoshopped.
    Jeg har nemlig tilføjet kanon og ildledelse radar (forhåbentlig i det rigtige størrelsesforhold).

Hej Henrik

Har prøvet at sende dig fotos af Holm - kl.
    men fik af vide, fra postmann at den mail ard. ikke findes...Kan du sende mig den til rudihansen@pc.dk.

Hilsen
    Rudi

Hej Henrik!

Neeej, tror jeg squ heller ikke!
    Det ender bare med at de bliver konstateret som et "fejl-køb" og at man så fortryder man ikke købte CB90 i stedet og gjorde så Absalon kunne tage dem!

Mvh. Casper Olsen

Hej Henrik og i andre

Jeg har en svenske og hans kone på besøg, han er ved den svensk flåde, og sejler en STRIDSBÅT 90HS.
    han oplyser man har 145 stk. 90H/90HS og 54 stk. 90E. Den type vi har.
    Desuden griner han over, jeres gamle type navne som
    SRC 90E / CB 90 og SB 90E - fra 1998 fik de type navn STRIDSBÅT. Som STRIDSBÅT 90E som i Danmark hedder KAMPBÅD 90E det gælder også SAR 1 og SAR 2.

Hilsen
    Kurt J.

SRC90E/CB90H (WAS: Frie billeder af det danske søværns skibe søges)

Hej Kurt,

Tak for oplysningerne, jeg har nemlig ikke kunnet finde noget om, hvor mange 90E'erne det svenske forsvar skulle have tilbage.
    Kan du ikke spørge din svenske ven, om hvorvidt de 54 er de oprindeligt leverede eller om det er hvad der er tilbage (en del af 90E'erne er nemlig også overgået til det svenske marinehjemmeværn) i flåden?

I øvrigt behøver han ikke more sig så meget over betegnelserne, dem er er der en helt naturlig forklaring på. 'Strb 90' betegnelsen anvendes for de modeller der leveres til det svenske forsvar, mens CB90 er eksport-versionen. SRC90-betegnelsen anvendes om de civilt-markedsførte udgaver, som derfor ikke er underlagt de samme strenge svenske eksport-restriktioner . Ifølge det jeg har fået oplyst og kunnet finde kilder til, ser det samlede modelprogram ser således ud:

Stridsbåt 90 E (Strb 90 E), et - måske - ukendt antal leveret til den svenske flåde. E'et står for Enkel. Et antal af disse er modificeret og leveret til både den svenske søredningstjeneste ("Sjöråddnings Sällskapet", SRSS), det svenske politi og de svenske redningstjenester.

Stridsbåt 90 H (Strb 90 H), 2 prototyper og 120 enheder fordelt over 4 varianter leveret til det svenske forsvar

Stridsbåt 90 HS (Strb 90 HS), 27 enheder modificeret til internationalt brug, til det svenske forsvar

Stridsbåt 90 L (Strb 90 L), et ukendt antal enheder, hvor kabinen er fyldt med elektronisk udstyr i stedet for transport-faciliteter. L'et står for bataljonsledningsbåtarna (bataljonsføringsbåd vil vi nok kalde dem på dansk).

Stridsbåt 90 KompL (Strb 90 KompL), som Strb 90 L, men med udstyr til føring på kompagni og ikke bataljons-niveau.

Stridsbåt 90 Polis (Strb 90 Polis), en variant til politiet med bl.a. køjepladser.

CombatBoat90 (CB90), grundlæggende eksportversion

CB 90 H, 5 enheder leveret til den malaisiske flåde

CB 90 HEX 40 enheder til den meksikanske flåde (kaldes her for CB 90 HMN, desuden licens-producerer meksikanerne et antal), 13 enheder til den malaisiske flåde og 3 enheder til den græske kystvagt (kaldes også for CB 90 HCG).

CB 90 N, 20 enheder til den norske flåde. Kaldes i Norge for Stridsbåt 90N (SB90N).

CB 90 NL, variant af Strb 90 L, tilpasset de norske design-krav.
    Og som rosinen i pølseenden:

Storebro 90 E (SRC 90 E), den civile udgave af Strb 90E. Blandt andet solgt til den danske flåde

Desuden findes der hele Interceptor Craft-serien, som leveres i både civile og militære varianter og som har en del design-fællesskab med CB90H.

Og for lige at sætte et par billeder på:

Strb 90E (kilde)

Strb 90E, i udgaven som anvendes hos SRSS (kilde)

Dansk LCP (kilde)

Strb 90 H flåde-staffering (kilde)

Strb 90L (kilde)

SB90N i flådens forskellige stafferinger (kilde)

SB90N i kystartelleriets stafferinger (kilde)

Strb 90H i civil ambulance-udgave (kilde)

Som en lille sidste ting, fandt jeg et videoklip der viser tyskernes brug af en af de CB90'ere de lånte af svenskerne under G8-topmødet i Tyskland, juni 2007: Den kan ses her.

Åbne kilder:
    * www.dockstavarvet.se/Products/Combat_patrol_boats/CB_90_H/Models.aspx (fabrikant-side CB90H)
    * www.storebro.se/Modelpage.aspx?pageid=8 (fabrikant-side SRC90E)
    * www.dockstavarvet.se/References.aspx
    * www.soldf.com/strb90e.html
    * www.soldf.com/strb90h.html
    * sv.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t
    * en.wikipedia.org/wiki/Combat_Boat_90
    * no.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t_90N
    * www.janes.com/extract/idr96/idr00347.html (kræver login)

Og så er den ged vest - stort set - barberet

Og bortset fra det - så vil jeg stadigvæk gerne høre om folk, der vil donere billeder til Wikipedia

MVH
    Henrik

Hej Henrik.

Jeg vil skrive til ham, de tog med 8 færgen fra Fynshav her til morgen.
    Det kan først blive engang i næste uge, jeg kan skrive til ham.

Hilsen
    Kurt

Hej Henrik.

Jeg som HJV mand - Vi bruger LCP/LCA DNK KAMPBÅD 90E/H som melde navn, men et kært barn, har jo mange navne som man siger.

Har set på et foto at det tyske sø Politi, bruger KAMPBÅD. Har ikke kunne se vilken type, men ser ud som KAMPBÅD 90H. Måske har du en oplysning, vilken type de bruger ?

Fik du mine billeder af A 541 BIRKHOLM af YAG DNK HOLM - kl. ?

MvH.
    Rudi

hej Henrik
    du er velkommen til at bruge mine billeder fra studsø 08 der er ikke nogen billeder af korvetten da de fleste billeder er tager fra den.
    hvad du lige smider en mail til mig hvis du beslutter at bruge nogle af dem så ville jeg blive glad...

du finder billederne her:
    www.notatia.dk

ps. i andre må der også gerne kigge med...

Kurt: Super - jeg glæder mig til at høre hvad i finder ud af :)

Rudi: Det tyske sø politi ("Wasserschutzpolizei") er mig bekendt ikke selv i besiddelse af nogle af disse fartøjer, men lejede en en CB 90 HEX udviklingssplatform (et skib som fabrikken har til udvikling af nye teknologier) i forbindelse med G8-mødet i juni 2007. Det er i øvrigt den der er på det filmklip jeg linker til i det tidligere indlæg:

Og ja jeg har modtaget dine billeder. Har endda (lige) skrevet en mail

Kim: Der er et par af billederne vi gerne vil bruge.
    Kan jeg bede dig om at udfylde skabelonen til samtykke-erklæring til værker fundet på internettet og maile den til mig på henrik snabela 5cm punktum dk?

Flemming: Jeg er desværre også nød til at bede dig på tilsvarende vis om at udfylde skabelonen til samtykke-erklæring til værker fundet på internettet og maile den til mig på henrik snabela 5cm punktum dk, idet man på Wikimedia har skærpet tingene vedrørende licenstilkendegivelser noget (hvilket jeg i øvrigt syntes er meget fornuftigt, men det er så end anden sag).

På forhånd tak og med venlig hilsen
    Henrik

Return to the Web Site (US version) - Retur til Fl├ądens Historie (Dansk udgave)

Copyright 2006-2007 - All rights reserved/Alle rettigheder forbeholdes.

The Design was last updated: 2006-10-16 - Designet er sidst opdateret: 16. oktober 2006