Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
Falsterklassen i Sverige?

Jeg snublede over det svenske flådefartøj HMS Visborg.

http://www.mil.se/sv/Materiel-och-teknik/6134/Stod--och-ledningsfartyg-Visborg/

Er der andre end mig der kan se visse ligheder med minelæggerne af Falster Klassen?

Re: Falsterklassen i Sverige?

Hej.
Jeg har sejlet med FYEN i 2 år. der er visse ligheder med de svenske minelæggere, de er noget større en de danske.
Hilsen Peter

Hej Anders..

Ang. Ex. MLC SWE VISBORG - kl. idag AGF SWE ÄLVSBORG -kl. Bestod af to enheder M 02 Älvsborg (nu PT nr. A265) og M03 Visborg idag sejler den i den chileanske marine, som 42 Merino fra 1995.

ÄLVSBORG - kl.
dimi...92,4 m.o.a x 14,7 m x 4 m. / Depl. 2660 tons.
FALSTER - kl.
77 m.o.a. x 12,8 m x 3,6 m / Depl. 1900 tons.

MvH.
Rudi

Hej Rudi

Jeg må desværre korrigere dine oplysninger (du har fået byttet rundt på ÄLVSBORG og VISBORG...).
ÄLVSBORG blev solgt i 1997 til Chile, hvor den nu sejler under navnet 'Merino' (forkortet), mens VISBORG - tidl. M03, nu med skrognummeret A265 - sejler i den svenske marine som forsynings- og hjælpeskib. Det var VISBORG, der bragte det svenske kongepar til København sidst de var her (2007?).

Med orlogshilsen

Konrad

Email  

Hmmm..
Jeg har altid troet at vi havde verdens største minelæggere! men det havde Sverige altså!..
Det er ihvertfald det jeg har hørt udtalt i SVN!...

Karlgunnar

Det må have været før Älvsborg klassen blev lanceret - jeg fik også den info på fjernkendingskursus for MANGE år siden...

Med orlogshilsen
Keld

Email  

Hej Keld.

Jeg kan se at den svenske minelægger blev søsat i 1969, altså nogle få år efter vores egne minelæggere indgik i flådens tal. Så det var jo ikke mange år der gik inden de blev overhalet. Men kan det tænkes at Falster klassen kunne medbringe flere miner end den svenske?.. Som jeg læser det på nettet, så kan/kunne vores skibe medbringe mellem 300 og 400 miner afhængig af typen, hvor den svenske kun er opgivet til 300 miner.

Er det noget du eller andre her på forummet, har viden om.

Jeg var i søværnet i 1990 og der gik historien om, da verdens største minelægger (Falster) besøgte Usa og hvor overraskede amerikanerne var over hvor lille den var. Men det var jo så også lige efter den var bygget og den svenske kun var på tegnebrættet...

Karlgunnar

Mojn karlgunnar.

Værken Sverige og Danmark har haft den største minelægger, i 40´ene. Bygge USA 5 store Krydser Minelægger MMF TERROR - kl. på 8.650 Fuld tons. Med en længde på ca. 138 m. (Hvis man står ved ABSALON - kl. Kan man få´ Et indtryk, hvor stor TERROR - kl. Var) De kunne medtager 800 miner. De blev bygget fra 1942 til 1946.

De starter med at være klasificeret som Krydser Minelægger 1942 - 1950 Ocean Minelægger 1950 - 1955 derefter Flåde Minelægger 1955 - ca. 1970. I 60 ene. Var de oplagt som reserve.

Skibene havde en besætinge fra 378 til 400 mand. havde 4 x 1 76 mm kanoner. (efter 1955) desuden 8 x 2 40 mm kanoner og 8 x 1 40 mm.

MvH
Rudi

Tak for korrektionen Rudi.

Hmmm det var da godtnok nået af en minelægger, de havde der. Den er f.... stor! Dog er dens deplacement "kun" 5875 tons. Det du refererer til er fuldt lastet, altså med miner, fuel osv. Den var dog stadig en ordentlig kleppert:-)
Muligvis har SVN været lidt kreative i påberåbelsen, af "verdens største minelægger", dengang i 60´erne. Hænger måske sammen med at Terror og søsterskibene var lagt op på det tidspunkt. Men alligevel lidt for kreativt!...
Kan så også godt forstå at amerikanerne blev overraskede over syntet af vores små minelæggere (verdens største:-))..

Angående Terror, så vil den jo nok have været lidt for stor til danske forhold... Det er immervæk mere smart at have tre mindre end en stor minelægger, til at klare spærringen af bælterne, hvis det var kommet til en konfrontation med de røde!..

men tak for at have åbnet vores øjne for den åbenlyse vildfarelse..

Karlgunnar

Email  

Hej Rudi og karlgunnar.

Ang. Terror - kl. Var en klasse, men skibene havde div. Opgaver.

5 TERROR = Minelægger. 5875 tons.
3 CATSKILL = Kommandoskib. 6060 tons.
2 OZARK = Modeskib f. Landsætning fartøjer. 7123 tons
4 = Minelægger. 5890 tons.
1 = Hospitalskib. 5290 tons.

Ozark havde en støre lasterampe i agterstævn, hvor man kunne laste biller og andet grej. Som så kunne lastes pr. Kraen ombord på Landgangsbåde.

de andre skibe havde, en mindre rampe i agtestæven.

Alle skibe have et dæk, under dæk, som kunne bruges til lidt af vært. Skibene kan nok ben. Som en forløber for vores Absalon - kl. Da Terror - kl. var meget fleksibilitet, efter datidens skibe.

Hilsen
FOK

Quote: FOK
Hej Rudi og karlgunnar.

Ang. Terror - kl. Var en klasse, men skibene havde div. Opgaver.

5 TERROR = Minelægger. 5875 tons.
3 CATSKILL = Kommandoskib. 6060 tons.
2 OZARK = Modeskib f. Landsætning fartøjer. 7123 tons
4 = Minelægger. 5890 tons.
1 = Hospitalskib. 5290 tons.

Ozark havde en støre lasterampe i agterstævn, hvor man kunne laste biller og andet grej. Som så kunne lastes pr. Kraen ombord på Landgangsbåde.

de andre skibe havde, en mindre rampe i agtestæven.

Alle skibe have et dæk, under dæk, som kunne bruges til lidt af vært. Skibene kan nok ben. Som en forløber for vores Absalon - kl. Da Terror - kl. var meget fleksibilitet, efter datidens skibe.

Hilsen
FOK

Mojn FOK.

Mange TAK for din oplysning.

Har fundet lidt i gamle Jane´s Fighting Ships og på div. Hjemmesider.

MvH.
Rudi

Der er fine billeder af "Terror" og data på: http://www.navsource.org/archives/11/0605.htm

Absalon-klassen er jo også tiltænkt en minelægger-rolle. Om den nogensinde kommer til det er jo nok tvivlsomt, men det blev besluttet politisk at de også skulle kunne denne rolle.

Er der nogen der ved hvor mange miner de ville kunne medtage og ligge?..

Karlgunnar.

Email  

At få Absalon klassen til at lægge danske miner ville stride mod det faktum, at forsvaret har betalt et tysk firma for at destruere samtlige vores søminer. Og nedlægge denne danske kapacitet.

Quote: Lars-Henrik Arvedsen
At få Absalon klassen til at lægge danske miner ville stride mod det faktum, at forsvaret har betalt et tysk firma for at destruere samtlige vores søminer. Og nedlægge denne danske kapacitet.

Mojn Lars - Henrik.

På søværns (SOK) under Skibe og Materiel, under ABSALON - Kl.

Hovedopgaver - Kommandoplatform for ledelsen af land,- luft,- og flådestyrker, transport af personel om materiel, militært hospitalskib eller minelægger.

Så klassen har minelægger kapasitet.

MvH
Rudi

Hej Rudi

Det er sikkert helt rigtigt det du skriver, men vi har INGEN miner at lægge.

Hej Lars-Henrik.

Jeg er udenmærket klar over at vi nok ikke kommer til at se dem ligge miner, men spørgsmålet gik jo også mere på hvor mange den KUNNE lægge! Spørgsmålet ligger i, at skibet jo er designet til det og det derfor kunne være interessant i forhold til vores amle minelæggere!...

Karlgunnar!

Email  

Halløj.
Når man i sin tid talte om "verdens største minelæggere", var det udelukkende på kapaciteten af miner, der var tale om! Vel at mærke om miner der var klar til lægning (ingen depotspor eller lignende). Kapaciteten i FALSTER klassen var 288 miner.

Med venlig hilsen

Kim Guldborg
Ex Minebefalingsmand gennem 13 år i
FALSTER, FYEN og SJÆLLAND.

Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Web Calendars   Online Photo Albums   Free Guestbooks   Free Web Tools