Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
Udfasede MHV 90'ere

Hej

Er der nogen der ved hvad der er blevet af de MHV 90'ere der er udfaset ?

Venlig hilsen

Jesper

Re: Udfasede MHV 90'ere

Jeg ved at MHV 95 "Speditøren" er solgt til et event firma i Fåborg. Endvidere har en (ukendt) 90 kl ligget i Svendborg havn i en del tid.

Hilsen

Jan

Email  

Hej.

En er solgt til en i Norge, men hvilken ved jeg ikke.

MvH.
Rudi

Hej,

Vid Forsvarets auktion den 23 april 2008 vid Materieltjenesten i Hjørring såldes MHV 93 HVIDSTEN till Water Technique, Hundvaag, Norge för DKK 490000.
Vid samma auktion såldes MHV 91 BRIGADEN till Sylvester Trading, Faaborg för DKK 420000.

Per

Email  

Hej.

Jeg kan oplyse at MHV 95 Speditøren er købt af Sømandsmissionen, er under ombygning på Hvide Sande Skibs og Bådebyggeri, og skal som Bethel(den gamle Romsø Y302)sejle rundt i DK dom sejlende Sømandshjem/-cafe`.
Hilsen Keld Østergaard

Email  

Søværnet har som bekendt også overtaget en, som bruges til slæbemål ved Våbenkursus, Sjællands Odde.
Rudi ved garanteret hvilken det var :-)

mvh Karlgunnar

Mojn Karlgunnar

Ja når du sådan "Beder" om det... Det er Ex. MHV 90 BOPA (1973-2009 i MHV) Nu som Y 343 LUNDEN (2011-???? i SVN).

Hilsen
Rudi

Email  

Tak.for det Rudi.
Jeg ved jo du er godt inde i hjv-stoffet!
Lidt underligt de omdøbte skibet til Lunden.i stedet for at bibeholde skibets oprindelige navn. Svn kunne have nøjedes med et nyt pennant nummer. Det havde været en fin gestus til hjv og skibets tidligere besætninger... mvh karlgunnar

der ligger en god del af 90'erne i svendborg

Email  

hej Karlgunner
Navnet Bopa blev genbrugt af MHV til MHV 911 Bopa som ligger i dragør,det er der en tradition for at man gør når et fartøj udfases.

Email  

Hej Per.
i MHV er der tradition for
en del af fartøjerne skal have navne fra modstandsgrupperne for at vise respekt da hjemmeværnet jo kommer ud af modstandbevægelsen og når et fartøj udfases som bære navnet for en af grupperne får afløseren navnet. her kan Nævnes HVIDSTEN - BOPA - HOLGER DANSKE osv..

Email  

Mojn Daniel.

Flåden har også anvendt, dette navn på deres skibe, og nok ikke lige frem en hentyning til en modstandsgruppe... Den første Holger Danske, var et hjulskib fra 1850 til 1873. Sen. Kom en Fregat med dette navn 1945 til 1959. Opkaldt efter den dansks sagnhelt Holger Dansk og efter tillige Hjulskib.

Hvidsten gruppen, var ikke en rigtig modstandsgruppe, den fungere som, en slags forsyningsgruppe under krigen, omkring Hvidsten var det mange skove og åbent land, som blev brugt som nedkastnings område, hvor fra Hvidsten gruppen forsyne, andre modstandsgruppe med våben og tilbehør.

Det var lidt historie, fra SVN og HVIDSTEN (har været der og fået en æggekage)

Mvh.
Rudi

Email  

Der er pt 2 til salg i Svendborg, den ene er 94, den anden kan jeg ikke rigtig se hvad er, firmaet der har dem til salg er petersen og sørensen, de har også 2 y kutter til salg og en grøndlands fartøj, prisen er ukendt

Email  

Quote: Jesper Hansen
Hej

Er der nogen der ved hvad der er blevet af de MHV 90'ere der er udfaset ?

Venlig hilsen

Jesper

der ligger 2 i svendborg, som er til salg.

Bjarne

Email  

MHV 90 Bopa fik navnet Lunden og skrognummer Y343 i kraft af en hyldest til den gamle der havde gjort krigen med på både dansk og tysk side.
Der er rygter i lokalsamfundet på Sjællands Odde om at dette skal gøres til en tradition (dvs. skrognummer og navn på stationsbåden), men hvorvidt dette er sandt ved jeg ikke.

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Counters & Site Stats   Online Photo Albums   Email Forms   Free Web Tools