Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
Slaget om Saltholm

Kan nogen hjælper?
Slaget om Saltholm d.9. juni 1809 i kanonbådkrig - hvor danske-norske kanonbåder angriber en britiske convoj i Øresund.

Hvem var den øverstkommanderende på den danske-norske side?
mvH
A Scottish Viking

Re: Slaget om Saltholm

Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde noget fra 1809?

Men vil lige dele disse links, som måske kan finde vejen til det rette slag

http://www.milhist.dk/englandskrigene/erobringer/britiske_tab.htm

http://www.dragoer.dk/page3087.aspx

Email  

Det var i 1808. Øverstbefalende for den danske(!) flåde var Johan Cornelius Krieger (såvidt jeg erindrer, var den norske flåde på dette tidspunkt blevet de facto blevet oprettet med et særskilt admiralitet i Norge med Lorents Fisker som øverstbefalende) Forstår ikke helt hvorfor du kalder det "slaget om Saltholm". Bataljen var, som du skriver, et angreb på en konvoj og havde som sådan intet med Saltholm at gøre.

I øvrigt er det superfedt at høre fra folk på den anden side af Nordsøen, der også interesserer sig for krigen 1807-14! :-)

Det var jo 1808, og ikke 1809! Det artikel på engelske sprog wikipedia hedder Battle of Saltholm og har haft den forkert år. Bild stadig hedder "1809".
På engelsk skrive vi oft "Battle of xxx" hvor det var i nærheden af den ø xxx eller kap. Battle of Trafalgar var jo ikke på Kap Trafalgar men ud i havet.
Tak for J C Krieger - nu har jeg læst om ham i Topsøe-Jensens bog.
Til sidst, er det nødvendig at se begge side af hver konflikt. Kik bar til min website for HMS Falcon i 1808! Også på dansk wikipedia for "Gunboat Grinder" og "HMS Falcon (1802)
Tak for hjælpen
Scottish Viking

Den korrekte danske betegnelse må være "slaget ved Saltholm" som vel kan oversættes til the "the battle off Saltholm" :-)
Som du vist ved, sidder jeg og skriver en bog om den danske flådebase og kaperbase Christiansø under samme krig. Johan Cornelius Kriegers lillebror, Hannibal Ludvig Krieger, er en central person i min bog, da han var vicekommandant på Christiansø i de år.

I flere danske bøger omtales bataljen som "Slaget i Flinterenden". Jeg vil umiddelbart mene, at det må være den korrekte betegnelse. :-)

Re: Slaget ved Saltholm / i Flinterenden

Mange Tak for det, Rasmus. Jeg har lige redigeret det på engelske Wikipedia så vi har det danske navn (Flinterenden) i notat også.
Scottish Viking

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Web Calendars   Counters & Site Stats   Free Guestbooks   Cheap Domains