Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
Maskinkommandør

Hej

Mine oldefar var maskinkommandør og blandt andet lærer ved undervandsbådskolen i ´20'erne.

1)
Er der nogen der kan forklare mig, hvad rang en maskinkommandør svarer til i dag ?

2)
Er der nogen steder man kan se tjenesteforløbet for en officer (ex. min oldefar :) ) i perioden 40-45 ?

Min oldefars "arbejdsdata" ser i øvrigt sådan ud:

Ingeniørelev (marinens ingeniørelevskole) 1907-11; ingeniørassist. 1911; marineing. II 1917; maskinmester II 1923; maskinmester I 1937; stabsmaskinmester 1947; maskin-kommandør 1951; afsked 1955; lærer ved undervandsbådsskolen for søofficerer 1924-30.

Email  
Re: Maskinkommandør

Hej

En maskinkommandør efter 1951 har samme gragstegn som en kommandør men havde kamoisinrød farve mellem guldstriberne.
I dag hedder det kommandør TK {teknikofficer}og der er ingen farve mellem striberne.

Hilsen Peter

Tak for svaret :-)

Email  

Hejsa..

Jeg sidder med en søofficerrullle bog med alle officere fra 1910 til 2010

deri kan jeg læse hvornår de begynde på "danseskolen" og hvornår de så siden hen bliver udnævnt og hvad årstal det er i og hvornår de afgik fra søværnet og hvornår de er afgået med døden..

Hvis du har hans navn og måske hans fødelsdato kan jeg i hvert fald fortælle dig det...

Hilsen Overkonstabel Thomas Pedersen 1ESK.

send gerne en e-mail på gti-thomas@hotmail.dk

Du kan også finde oplysninger i Håndbog for Søværnet. De fleste årgange af den ligger på www.marinehist.dk
/Nørby

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Counters & Site Stats   Online Photo Albums   Email Forms   Free Web Tools 
powered by Powered by Bravenet bravenet.com

Return to the Web Site (US version) - Retur til Fl├ądens Historie (Dansk udgave)

Copyright 2006-2007 - All rights reserved/Alle rettigheder forbeholdes.

The Design was last updated: 2006-10-16 - Designet er sidst opdateret: 16. oktober 2006