Danish Naval History Web Forum

Forum: Danish Naval History Web Forum
This forum is locked and posting is not allowed
Author
Comment
Dansk egesøg i norsk udmark 1624

Daws alle!

I vor skov i Norge lige ved grænsen mod Sverige syd for Halden findes stedsnavne af historisk interesse. Etpar af disse er Ekeliane og Ekelimæsen (dialektudtale, der mæse = mose, myr, mens en li på norsk = en lav åsside).
En gammel dame, nu hedenfaren, fortalte mig i 2010 at hun som lille pige krydsede "Aiemæsen" på vej til og fra sin veninde længre nord i ødemarken. Af vores samtale blev det klart, at Aiemæsen = Ekelimæsen.

Eftersonm jeg har haft mit job i København, slog det mig, at "ai" her kun kan afspejle et dansk "eg", men da udtalt "ai". Filologer ved Københavns Universitet er enige: Idag sier man "e" med stum g, men i andre ord, sådan som "meget", "legetøj", er udtalen stadig "ai", altså "maiet", "laietåj" (hvoraf vel engelsk toy, men det er en anden historie). Sådan udtale af "-eg-" kan også læses ud af andre lånord fra vikingdansk i engelsk.

Kort sagt, dette ene ord AI har stor kraft: Som et sidste lævn af, tydeligvis, en dabnsk expedition i fuld rød-og-guld mundur, langt ind på skoven påp jagt efter det sidste norske egetømmer. Årstal - trolig 1624.

Jeg bliver meget glad for enhver kommentar.
Også for dem, der er uenige i det, jeg her mener at kunde konkludere.

Som man råber i skoven, får man svar!

Hei fra
her
og
H

Email  
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Counters & Site Stats   Free Blogs   Email Forms   Cheap Domains