Return to Website

Brukerforum

Velkommen til et brukerforum for LPG brukere.

Et rendyrket LPG forum.

Brukerforum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Treg start på LPG BRC-anlegg når der er kaldt.

Kjenner ikke til BRC, men kan si litt om mitt Landi renzo-anlegg på lik bil som du har.

Hos meg skifter det over til gass etter omtrent 3 km. Tanken min sitter inne i bilen, og siste 2 uker har det vært omtrentlig 5 minus her. Bilen blir lite brukt, og til vanlig handlekjøring skifter den aldri over til gass. Siste 2-3 uker har kjørecomputeren vist et snittforbruk på nesten 3 liter. Dette er med kun kjøring ned til sentrum i 4 minutter, så regner med det ikke er helt uvanlig. Langkjøring i sommersessongen forbruker 1.3 liter med gass.

Jeg har for øvrig 2 condensere på mitt anlegg, som også er montert i Polen.

Re: Treg start på LPG BRC-anlegg når der er kaldt.

Hadde dette problemet i fjor når det var skikkelig kaldt, -20 eller kaldere. Om jeg kom ut på motorveien før den gikk over på gass kunne jeg kjøre flere mil før den skiftet over. Om jeg derimot lot den gå varm på tomgang, skiftet den ved riktig motortemperatur. Antar derfor at det skyldes luftens kjøleeffekt når bilen har fart. Det kan være at temperaturføleren ikke sitter rett i kjølevæsken og dermed regitrerer lavere temperatur når fordamperen blir nedkjølt av lufta rundt. Var inne på tanken om å isolere fordamperen, men monterte motorvarmer og det løste problemet. Når jeg bruker varmeren, rekker den å gå over på gass før jeg kommer inn på E6 (ca. 2 km), uansett hvor kaldt det er.

Re: Treg start på LPG BRC-anlegg når der er kaldt.

Takk for tilbakemeldingen. Forklaringen din stemmer overrens med mine erfaringer. Tomgangskjøring får anlegget i gang raskere. Monterte du vannvarmer på vannslange, eller tok du en frostplugg i motorblokka?

På forhånd takk!

Paal Falang

Re: Treg start på LPG BRC-anlegg når der er kaldt.

Monterte blokkvarmer siden jeg fikk med en når jeg kjøpte bilen. Begge deler funger visstnok. Det ideelle hadde vært bensinvarmer men det koster for mye.
Det kan være verdt å forsøke litt isolasjon rundt fordamperen.

Re: Treg start på LPG BRC-anlegg når der er kaldt.

vannslangene er koblet feil, de skal kobles til vannet FØR varmeapparat.
ellers blir vannet avkjølt før det når reduceren..